Útvary

Na čele úradu je regionálny hygienik, ktorého vymenúva a odvoláva na návrh ministra zdravotníctva hlavný hygienik SR. Regionálny hygienik je generálnym tajomníkom služobného úradu pre štátnych zamestnancov úradu a štatutárnym orgánom zamestnávateľa pre ostatných zamestnancov úradu.
Regionálny hygienik je štatutárny orgán - generálny tajomník služobného úradu. Je oprávnený konať vo všetkých veciach v mene úradu. V riadiacej a rozhodovacej činnosti je viazaný všeobecne záväznými právnymi predpismi.
Do výlučnej právomoci generálneho tajomníka služobného úradu patrí:
•    určenie vnútornej organizácie úradu vrátane vymedzenia pôsobnosti a úloh organizačných útvarov
•    určenie spôsobu plnenia odborných úloh, použitia rozpočtových prostriedkov
•    uplatňovanie práv úradu zo škôd, spôsob a rozsah vymáhania, nakladanie s pohľadávkami
•    zabezpečovanie úloh úradu pri obrane štátu, civilnej ochrane a pri organizácii a výkone vnútornej kontroly úradu
•    menovanie a odvolanie predstavených, zástupcu generálneho tajomníka služobného úradu, zástupcu predstaveného

Súčasťou úseku je:
•    sekretariát
•    referát kontroly a civilnej ochrany a obrany
•    interný audit
•    manažér kvality
•    metrológ
•    referát informatiky 


Pôsobnosť a členenie samostatných referátov
Samostatné referáty nie sú organizačne začlenené pod konkrétny odbor. Sú priamo podriadené vedúcemu služobného úradu, ktorému priamo zodpovedajú za vykonávané činnosti.
Zamestnanci samostatných referátov, s výnimkou referátu pre akreditáciu, sú zamestnanci vykonávajúci práce vo verejnom záujme vo funkcii samostatný odborný referent, odborný referent.

 Sekretariát zabezpečuje v celom rozsahu práce pre vedúceho služobného úradu: napr.

  • administratívne, korešpondenčné a evidenčné práce, vybavovanie korešpondencie, telefónneho styku,
  • organizačné zabezpečenie zasadania stálych poradných orgánov, porád, rokovaní a návštev vedúceho služobného úradu,
  •  vyhotovovanie záznamov  a kontrola plnenia úloh z rokovaní,
  •  vedenie evidencie a zúčtovania prostriedkov reprezentačného fondu vedúceho služobného úradu,
  •  prideľovanie úradnej pošty vecne príslušným organizačným útvarom.


Referát vnútornej kontroly vykonáva vnútornú kontrolu v rozsahu svojej pôsobnosti vymedzenej osobitnými predpismi a kontrolným poriadkom úradu. V rámci toho:

  •  vedie z poverenia vedúceho služobného úradu kontrolné akcie úradu a kontroluje plnenie opatrení prijatých na odstránenie zistených nedostatkov a ich príčin, dohliada na dodržiavanie kontrolného poriadku a všeobecne záväzných právnych predpisov o kontrolnej činnosti, vyhodnocuje vnútorný kontrolný systém úradu,
  •  vykonáva kontrolu hospodárenia s prostriedkami štátneho rozpočtu a dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov, interných predpisov a predpisov platných pri nakladaní s prostriedkami,
  • podľa rozhodnutia vedúceho služobného úradu prešetruje a odstupuje na prešetrenie v rámci vecnej príslušnosti sťažnosti, oznámenia, podnety a petície prijaté úradom a kontroluje ich vybavovanie,
  • v spolupráci s odborom ekonomiky a prevádzky  kontroluje správnosť a hodnovernosť účtovníctva, dodržiavanie predpisov pre odmeňovanie zamestnancov, prípadne ďalšie oblasti podľa poverenia,
  • zúčastňuje sa inventarizačných prác,
  • vypracúva kontrolný poriadok úradu.

Referát civilnej ochrany a obrany zabezpečuje pripravenosť úradu na činnosť za brannej pohotovosti štátu plnením krízového plánu úradu, koordinuje prácu odborných útvarov v rámci zabezpečenia úloh hospodárskej mobilizácie a plní úlohy v oblasti civilnej ochrany. Vytvára organizačné, dokumentačné predpoklady na zabezpečenie riadenia úseku obrany v prípade vyhlásenia brannej pohotovosti štátu, pripravuje a spracováva plány činnosti úradu pri vyhlásení predbežných opatrení a stupňov pohotovosti. V oblasti civilnej ochrany vytvára predpoklady na zabezpečenie činnosti štátu a jednotky CO po vyhlásení režimových opatrení a stupňov pohotovosti v zmysle osobitných predpisov. Pri výkone úloh týkajúcich sa ochrany skutočností tvoriacich predmet štátneho a služobného tajomstva sa podľa osobitných predpisov zabezpečujú tieto činnosti:

  • vedie centrálny protokol úradu o utajovaných písomných materiáloch,
  • kontroluje ich evidenciu a úschovu v organizačných útvaroch úradu a sleduje ich obeh podľa príslušných predpisov,
  • vykonáva odbornú výchovu pracovníkov úradu určených pre styk s utajovanými skutočnosťami, metodicky riadi a kontroluje činnosť poverených pracovníkov na úseku ochrany utajovaných skutočností v organizácii,
  • kontroluje v úrade dodržiavanie zásad ochrany utajovaných skutočností a spracúva správu o stave na úseku ochrany pre vedúceho služobného úradu,
  • spracúva prehľady funkcií a miest, na ktorých sa pracovníci oboznamujú so štátnym a služobným tajomstvom, zoznam utajovaných skutočností v odbore pôsobnosti úradu a zabezpečuje ich priebežnú aktualizáciu,
  • vedie evidenciu úradných pečiatok a pečatidiel, kovových schránok, náhradných kľúčov od trezorov s utajovanými skutočnosťami, protokolov, zápisníkov referenta, pomocnú vojenskú evidenciu a písomnú agendu spojenú s oslobodzovaním vojakov v zálohe, evidenčné karty určených pracovníkov,
  • metodicky usmerňuje, koordinuje a spracúva návrhy smerníc a príkazov týkajúcich sa ochrany utajovaných skutočností.
     

Interný audit

Interné audity sa vykonávajú v L RÚVZ v zmysle plánu auditov za účelom posúdenia činnosti vlastného špecifikovaného, zdokumentovaného manažérstva kvality, resp. jednotlivých prvkov systému riadenia kvality. 

1. Cieľ interných auditov
Cieľom interných auditov je:
- zistiť zhodu prvkov systému kvality s požiadavkami ISO/IEC 17025
- zistiť zhodu prvkov systému kvality so stanovenými cieľmi a zámermi definovanými v PK
- preskúmať funkčnosť a efektívnosť zavedeného systému kvality
- navrhnúť v prípade zistení nápravné opatrenia 
- preveriť funkčnosť a efektívnosť realizovaných nápravných  a preventívnych opatrení
- zdokonaliť systém kvality na všetkých riadeniach a úrovniach práce

2. Zodpovednosti

2.1 Vedúci audítor je zodpovedný za 
- plánovanie a realizáciu interných auditov 
- oznámenie termínu vykonania auditu v dostatočnom časovom predstihu zodpovednému pracovníkovi auditovaného úseku
   L RÚVZ
- kontrolu realizácie a efektívnosti nápravných opatrení, ktorú vykonáva spolu s audítorom, ktorý uskutočnil audit v spolupráci
   s vedením kontrolovaného systému Laboratórií RÚVZ a MK 

Audítor zodpovedá za:
- vedenie, koordináciu a dodržanie postupov pri audite v súlade s normou ISO/IEC 17025
- vypracovanie harmonogramu konkrétneho auditu (definuje kritéria a rozsah auditu)
- za oznámenie termínu vykonania auditu v dostatočnom časovom predstihu zodpovednému pracovníkovi auditovaného úseku
  L  RÚVZ
- oznamovanie výsledkov auditu vedeniu auditovanej oblasti 
- vypracovanie správy z auditu a jej odovzdanie vedúcej L RÚVZ
- uchovávanie záznamov o realizácii a výsledkoch auditov 

3.Plánovanie interných auditov
Interné audity plánuje  vedúci audítor spravidla na nasledujúci rok, pričom musí zohľadniť požiadavku na preverenie každého prvku systému kvality aspoň jeden krát ročne.
Plán interných auditov ako aj jeho zmeny  schvaľuje MK. 
Ročný plán musí obsahovať nasledujúce údaje:
- oblasť, ktorá bude preverená (prvok systému kvality)
- termíny vykonania auditov (mesiac, týždeň)
- označenie auditu (napr. číslo/rok)

Menežer kvality
Zodpovedá za :

-    tvorbu systému zabezpečovania kvality podľa požiadaviek normy ISO/IEC 17025
-    má priamy prístup k najvyššiemu vedeniu, kde sa prijímajú rozhodnutia o stratégii kvality
-    riadi a koordinuje všetky úlohy a činnosti v rámci budovania systému manažérstva
-    je vedúcim tejto činnosti
-    je kontaktným partnerom pre externé organizácie v tejto oblasti
-    uvoľňuje dokumentáciu systému manažérstva v zmysle požiadaviek normy a predpisov
-    spracováva a aktualizuje Príručku kvality
-    riadi tvorbu dokumentácie systému manažérstva a zodpovedá za vykonávanie tejto činnosti
-    v úzkej spolupráci s manažmentom organizácie zodpovedá za zavedenie systému manažérstva
-    vykonáva dohľad nad dodržiavaním systému manažérstva v zmysle požiadaviek Príručky kvality, noriem a predpisov
-    navrhuje a zabezpečuje školenie interných audítorov ako aj ich preškolenie
-    podáva pravidelne správy vrcholového manažmentu o efektívnosti a účinnosti systému manažérstva
-    predkladá vedeniu návrhy nápravných činností v zmysle záverov z interných (externých) auditov
-    zodpovedá za overovanie realizácie nápravných činností
-    zúčastňuje sa na rokovaniach vrcholového manažmentu organizácie vo veciach politiky a zdrojov laboratória

Metrológ  organizácie
Zodpovedá za :
•    nadväznosť skúšobných a iných zariadení na národné etalóny
•    vypracuje a aktualizuje MP laboratória
•    zabezpečuje overovanie a kalibráciu meradiel, lab. skla,
•    vyjadruje sa k nákupu určených meradiel a ostatných meradiel,
•    vyjadruje sa k vyraďovaniu a likvidácii meradiel,
•    spolupracuje pri zabezpečovaní opráv a údržby,
•    spolupracuje s orgánmi štátnej správy pre oblasť metrológie,
•    zodpovedá za zabezpečenie kontroly skúšobných meradiel, ďalších meracích a pomocných zariadení
•    zabezpečuje odstránenie nedostatkov zistených kontrolnými orgánmi v oblasti metrológie.
•    má právo vstupovať do všetkých skúšobných laboratórií a požadovať od užívateľov meradiel predvedenie meradiel,
      predloženie potrebných dokladov, podanie potrebných informácií
•    má právomoc vyberať služby, chemikálie, lab. sklo a pomôcky
•    je povinný sa vzdelávať v oblasti metrológie a následne aplikovať nové poznatky do činností skúšobného laboratória
•    predkladá námety na vzdelávanie ostatných pracovníkov skúšobného laboratória v oblasti metrológie
•    schvaľuje plán overovania, kalibrácií a údržby
•    kontroluje a metodicky usmerňuje činnosť SL v oblasti metrológie
                                                                                 
Referát pre informatiku 
správa ústavnej počítačovej siete, poskytovanie služieb Internetu a elektronickej pošty
•    správa webového sídla RÚVZ TN a intranetu
•    správa informačných systémov
•    systémové a zálohovacie služby, inštalácie softvérov
•    technická podpora pre využívanie, opravy, nákupy výpočtovej techniky
•    grafická a technická príprava dokumentov, prezentácií, posterov
•    školenia pre využitie prostriedkov výpočtovej techniky v odbornej práci úradu
•    návrhy dátabázových systémov, ich implementácia, správa a analýzy údajov
•    príprava elektronických formulárov, kontrola kvality údajov a spracovanie údajov pre dotazníkové štúdie
•    zber podkladov a príprava dokumentov
•    technická podpora publikačnej činnosti
•    administratívne spracovanie agendy odbornej spôsobilosti


 

Odbor hygieny životného prostredia a zdravia sa zaoberá vplyvom životného prostredia, životných podmienok a spôsobu života na zdravie populácie i jednotlivca. 
Cieľom je odborné zdravotnícke usmerňovanie právnických a fyzických osôb v oblasti kvality životného prostredia, životných podmienok a spôsobu života tak, aby sa dosiahla ochrana, podpora a rozvoj verejného zdravia.
Odbor hygieny životného prostredia a zdravia sa organizačne člení na:
1.    Oddelenie urbanizovaného prostredia a služieb obyvateľstva
       Práca oddelenia urbanizovaného prostredia a služieb obyvateľstva sa orientuje najmä na tieto odborné okruhy:

  • Problematiku územného plánovania z hľadiska uplatňovania zdravotno - hygienických požiadaviek v procese umiestňovania investícií v prostredí.
  • Problematiku životných podmienok ľudí v obytnom prostredí, so zameraním na zdravotné aspekty bývania a vytváranie zdravých podmienok v priestoroch verejných priestranstiev, sídlisk, odpočinkových priestorov a pod.
  • Sledovanie a vyhodnocovanie hlukovej situácie v životnom prostredí ľudí, problematiku hluku z cestnej automobilovej dopravy, ale i zo stacionárnych zdrojov hluku.
  • Zdravotno-hygienickú problematiku zariadení starostlivosti o ľudské telo, najmä v zariadeniach, v ktorých sú vykonávané epidemiologicky závažné činnosti.
  • Zdravotno-hygienickú problematiku zariadení cestovného ruchu, zariadení sociálnych služieb, telovýchovno-športových zariadení.
  • Problematiku kvality ovzdušia uzatvorených priestorov. 

Pracovná náplň:

  • Posudzovanie návrhov na územné plány, územné a kolaudačné konanie stavieb, zmenu v užívaní stavieb.
  • Posudzovanie návrhov na prevádzku ubytovacích zariadení vrátane zariadení cestovného ruchu, schvaľovanie prevádzkových poriadkov, štátny zdravotný dozor v týchto zariadeniach.
  • Posudzovanie návrhov na začatie prevádzky zariadení starostlivosti o ľudské telo a štátny zdravotný dozor v týchto zariadeniach.
  •  Posudzovanie návrhov na začatie prevádzky telovýchovno-športových zariadení, schvaľovanie prevádzkových poriadkov, štátny zdravotný dozor v týchto zariadeniach.
  • Posudzovanie návrhov na začatie prevádzky zariadení sociálnych služieb vrátane prevádzkových poriadkov, štátny zdravotný dozor v týchto zariadeniach.
  • Posudzovanie možného vplyvu obytného prostredia a prostredia s dlhodobým pobytom osôb na zdravie z hľadiska zdravotne významných faktorov (ovzdušie, hluk, denné osvetlenie, preslnenie...) vrátane poradenskej činnosti.
  • Príjem žiadostí na vydanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti na výkon epidemiologicky závažných činností v zariadeniach starostlivosti o ľudské telo, preskúšanie znalostí skúšobnou komisiou, vydávanie osvedčení.
  • Agenda pohrebníctva podľa zákona č. 131/2010 Z. z. o pohrebníctve v znení neskorších predpisov.
  • Príjem žiadostí na vydanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti na prevádzkovanie pohrebiska, pohrebnej služby a krematória, preskúšanie znalostí skúšobnou komisiou, vydávanie osvedčení.
  • Kontrola dodržiavania zákona č. 377/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

2.    Úsek hygieny vôd
       Práca úseku hygieny vôd sa orientuje na tieto odborné okruhy:

  • Sledovanie a vyhodnocovanie kvality pitnej vody slúžiacej na verejné zásobovanie ľudí pitnou vodou, hodnotenie vplyvu kvality vody používanej na pitné účely na zdravie ľudí.
  • Sledovanie a vyhodnocovanie kvality vôd určených na kúpanie, hodnotenie ich možného vplyvu na zdravie obyvateľov. 

    Pracovná náplň:
  • Posudzovanie návrhov na územné a kolaudačné konanie vodárenských stavieb, vodovodov, kanalizácií, kúpalísk, návrhov na využívanie vodných a vodárenských zdrojov na zásobovanie pitnou vodou.
  •  Posudzovanie prevádzky verejných vodovodov a hygienicky významných vodných zdrojov, monitoring kvality pitnej vody určenej na   zásobovanie obyvateľstva, štátny zdravotný dozor nad hromadným zásobovaním pitnou vodou.
  • Posudzovanie prevádzky kúpalísk, schvaľovanie prevádzkových poriadkov, monitoring kvality vody určenej na kúpanie.
  • Príjem žiadostí na vydanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti na výkon epidemiologicky závažných činností v úpravniach vody a pri obsluhe vodovodných zariadení, preskúšanie znalostí skúšobnou komisiou, vydávanie osvedčení.

Odbor hygieny výživy, bezpečnosti potravín a kozmetických výrobkov (ďalej len „odbor“) plní úlohy v oblasti verejného zdravotníctva v ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia v súvislosti  so zdravou výživou obyvateľstva. Presadzuje hlavné smery zdravej výživy a výživovej politiky  na ochranu, podporu a rozvíjanie verejného zdravia, monitoruje vplyv výživy na verejné zdravie  a vykonáva štátny zdravotný dozor v zariadeniach spoločného stravovania a nad kozmetickými výrobkami. Posudzuje návrhy na územné konanie, kolaudačné konanie a na zmenu v užívaní stavieb potravinárskych podnikov. Plní úlohy orgánu verejného zdravotníctva v oblasti úradnej kontroly potravín podľa osobitných predpisov. 
Činnosť odboru je rozdelená medzi oddelenie štátneho zdravotného dozoru a oddelenie bezpečnosti potravín a materiálov a predmetov prichádzajúcich do priameho styku s potravinami, ktoré spolu vzájomne spolupracujú.

Oddelenie štátneho zdravotného dozoru zameriava svoju činnosť predovšetkým na:

Oblasť hygieny výroby a hygieny potravín, ktorá skúma podmienky výroby potravín  a pokrmov, ale aj potraviny a pokrmy ako objekty výživy človeka na rôznych stupňoch ich získavania, úpravy, spracovania a uskladňovania, predaja a používania so zameraním na 

  • výkon štátneho zdravotného dozoru - posúdenie stavebno-technických a prevádzkových podmienok v potravinárskych prevádzkach, v zariadeniach spoločného stravovania    a prevádzkarniach s výrobou, manipuláciou a umiestňovaním na trh kozmetických výrobkov, so zameraním sa na ich umiestnenie, členenie a technické vybavenie, s cieľom vytvorenia podmienok na minimalizáciu rizík, ktoré by mohli viesť k narušeniu hygienickej a zdravotnej bezpečnosti potravín a pokrmov, posudzovanie spôsobu zásobovania všetkých potravinárskych zariadení pitnou vodou a likvidácie odpadu,
  • kontrolu kritických kontrolných bodov systémov správnej výrobnej praxe (HACCP)   a dodržiavanie legislatívnych požiadaviek, týkajúcich sa zdravotného stavu a odbornej spôsobilosti zamestnancov zamestnaných v zariadeniach spoločného stravovania,
  •  prijímanie opatrení na ochranu zdravia, súvisiacich so zistením nebezpečných potravín pokrmov alebo nápojov a výmena informácií v súvislosti s výskytom nebezpečných potravín    v rámci rýchleho výstražného systému,
  • monitorovanie nákaz a otráv z potravín a pokrmov a vypracovávanie návrhov opatrení na ich prevenciu,
  • vedenie registra zariadení spoločného stravovania

    Oblasť fyziológie výživy, základnými životnými pochodmi výmeny látok medzi organizmom   a vonkajším prostredím, sleduje otázky vzťahu prostredia a človeka, ich vzájomnej podmienenosti a usmerňovania výživy obyvateľstva vo forme odporúčaných výživových dávok pre obyvateľstvo so zameraním na:
  • sledovanie hygienickej problematiky všetkých foriem spoločného stravovania vrátane výkonu úradnej kontroly potravín podľa zákona č. 152/1995 Z.z., s ohľadom na výživovú hodnotu, zmyslovú hodnotu a zdravotnú neškodnosť podávaných pokrmov,
  • objektivizuje pozitívne a negatívne faktory výživy, v súvislosti s princípmi ochrany, podpory   a rozvoja zdravej výživy,
  • vykonáva výchovnú a poradenskú činnosť so zreteľom na ovplyvňovanie stravovacích zvyklostí a presadzovanie zásad správnej výživy u obyvateľov,
  • monitoruje výživový stav vybraných skupín obyvateľstva, porúch výživy a výskyt neinfekčných ochorení vo vzťahu k výžive,
  • spolupracuje pri príprave a presadzovaní celospoločenských programov v oblasti zdravej výživy,
  • usmerňuje aktivity v oblasti podpory vhodného stravovania, v závislosti od fyziologických požiadaviek organizmu, napr. podporou konzumácie ovocia, zeleniny, celozrnných výrobkov, rýb, hydinového mäsa, podporou správneho pitného režimu a podporou zníženia konzumácie kuchynskej soli a vysoko energetických jedál, 
  • presadzuje a navrhuje legislatívne normy a odporúčania s úpravou pozitívnych a negatívnych výživových faktorov, v závislosti od fyziologických požiadaviek organizmu, 
  • navrhuje a spolupracuje pri príprave a presadzovaní celospoločenských programov v oblasti zdravej výživy, 
  • podieľa sa na epidemiologických štúdiách výživového stavu obyvateľstva, na monitorovaní životných podmienok vybraných populačných skupín vo vzťahu k aktuálnemu výživovému stavu, 
  • zbiera a spracováva údaje z monitoringu výživového stavu vybraných skupín obyvateľstva a údaje z výkonu štátneho zdravotného dozoru, čím získava objektívne informácie z potravinového reťazca a z výživy a informácie pre riadenie a kontrolu zdravotných rizík, pre navrhovanie a pre prijímanie opatrení na ochranu, podporu a rozvoj verejného zdravia,
  • kontrola dodržiavania zákona č. 377/2004 Z.z. o ochrane nefajčiarov
  • kontrola dodržiavania zákazu fajčenia a označenia prevádzky v zariadeniach spoločného stravovania.  

Oddelenie bezpečnosti potravín, materiálov a predmetov prichádzajúcich do styku s potravinami a kozmetických výrobkov  zameriava svoju činnosť predovšetkým na:
Oblasť výkonu úradnej kontroly potravín podľa zákona č. 152/1995 Z.z. o potravinách:

  • v prevádzkarniach verejného stravovania vrátane výroby cukrárskych výrobkov, zmrzliny a prípravy hotových pokrmov a jedál na predajných miestach,
  • vo vzťahu k epidemiologicky rizikovým činnostiam osôb vo výrobe, manipulácii a umiestňovaniu na trh,
  •  na oblasť výživové doplnky, počiatočnú dojčenskú výživu, následnú dojčenskú výživu, potraviny spracované na báze obilnín, detské potraviny, potraviny na osobitné lekárske účely a potraviny ako celková náhrada stravy na účely regulácie hmotnosti, nové potraviny,
  • z hľadiska používanie zdrojov ionizujúceho žiarenia na ožarovanie potravín a kontrolu dodržiavania zákazu pridávania rádioaktívnych látok do potravín,
  • v súvislosti s prídavnými látkami do potravín,

    V rámci výkonu úradnej kontroly potravín skúma podmienky výroby potravín a pokrmov, skúma potraviny a pokrmy ako objekty výživy človeka na rôznych stupňoch ich získavania, úpravy, spracovania a uskladňovania, predaja a používania, sleduje a posudzuje ich zmyslové vlastnosti a zdravotnú bezpečnosť so zameraním na: 
  • sledovanie určených limitov hygienickej a zdravotnej bezpečnosti a minimalizácie rizík   v potravinovom reťazci, hygienickú a zdravotnú bezpečnosť a biologickú hodnotu potravinových surovín, polotovarov, hotových výrobkov a pokrmov,
  • kontrolu zavedenie systémov správnej výrobnej praxe založených na zásadách HACCP  v potravinárskych prevádzkach do praxe, 
  • výkon poradenskej a expertíznej činnosti s osobitným dôrazom na ochranu potravín a pokrmov pred narušením ich hygienickej a zdravotnej bezpečnosti, 
  • posúdenie stavebno-technických a prevádzkových podmienok v potravinárskych prevádzkach, v zariadeniach spoločného stravovania a prevádzkarniach s výrobou, manipuláciou a umiestňovaním na trh kozmetických výrobkov so zameraním sa na ich umiestnenie, členenie a technické vybavenie, s cieľom vytvorenia podmienok na minimalizáciu rizík, ktoré by mohli viesť k narušeniu hygienickej a zdravotnej bezpečnosti potravín a pokrmov, posudzovanie spôsobu zásobovania všetkých potravinárskych zariadení pitnou vodou a likvidácie odpadu,
  • vedenie registrácie potravinárskych prevádzok,
  • realizovanie opatrení  na ochranu zdravia súvisiacich so zistením nebezpečných  potravín, hotových pokrmov alebo nápojov,
  • výmenu informácií v súvislosti s výskytom nebezpečných• potravín v rámci rýchleho výstražného systému nad potravinami a krmovinami a v rámci opatrení národného pohotovostného plánu,
  •  zber a spracovanie údajov z monitoringu príjmu vybraných prídavných látok, potravinárskych aróm a kontaminantov potravín a údajov z výkonu úradnej kontroly, za účelom získania objektívne informácie o expozícii a o zdravotných rizikách pochádzajúcich z potravín, informácií z potravinového reťazca a z výživy,

V oblasti materiálov a predmetov prichádzajúcich do priameho styku s potravinami (ďalej len „FCM“ so zameraním na:

  • sledovanie a hodnotenie zdravotnej bezpečnosti FCM pri priamom s potravinami a pokrmami,  
  • výkon opatrení na ochranu zdravia súvisiace so zistením nebezpečných FCM,
  • výmenu informácií o nebezpečných FCM v rámci rýchleho výstražného systému nad potravinami a krmovinami,
  • vedenie registra výrobcov FCM,

Oblasť kozmetických výrobkov so zameraním na:

  • výkon štátneho zdravotného dozoru nad kozmetickými výrobkami, prijímanie opatrení  na ochranu zdravia súvisiacich so zistením nebezpečných kozmetických výrobkov,
  • výmenu informácií o nebezpečných kozmetických výrobkoch v rámci rýchleho výstražného systému nad kozmetickými výrobkami, 
  • realizovanie a vedenie registrácie výrobcov kozmetických výrobkov.
     

Odbor hygieny detí a mládeže v oblasti verejného zdravotníctva plní úlohy štátu v ochrane, podpore a rozvoji zdravia detí a mládeže, zameriava sa na rozvoj a zlepšovanie zdravia mladej generácie a zahŕňa systémové opatrenia zamerané na vylúčenie, prípadne zníženie rizika výskytu ochorení a iných porúch zdravia prostredníctvom starostlivosti o zdravé životné a pracovné podmienky, podpory správneho životného štýlu detí a mládeže a výkonu štátneho zdravotného dozoru a úradnej kontroly potravín.
Činnosť odboru sa realizuje v troch úrovniach:

  • na úrovni okresov Trenčín, Nové Mesto nad Váhom, Bánovce nad Bebravou a Myjava zabezpečovaním úloh vyplývajúcich z výkonu štátneho zdravotného dozoru, úradnej kontroly potravín, poradenskej činnosti a odborno-metodickým usmernením projektov podpory zdravia detí a mládeže,
  •  na úrovni regionálnej formou zabezpečovania expertíznej činnosti s krajskou pôsobnosťou
  •  na úrovni celoslovenskej, formou spolupráce na príprave materiálov koncepčnej, legislatívnej a odborno-metodickej povahy pre MZ SR - HH SR.

Práca odboru hygieny detí a mládeže sa orientuje najmä na tieto odborné okruhy:

  • monitorovanie a vyhodnocovanie podmienok pre zdravý vývoj, výchovu, psychický a fyzický rozvoj detí a mládeže,
  • sledovanie vzťahov a súvislostí medzi faktormi životných a pracovných podmienok a zdravotným stavom detí a mládeže, analýza príčin zmien zdravotného stavu a identifikácia aktuálnych rizikových faktorov,
  • realizácia projektov na podporu zdravia detí a mládeže na regionálnej,národnej a medzinárodnej úrovni,
  • hodnotenie zdravotných rizík v rámci primárnej prevencie vybraných chorôb,
  • problematika predškolských a školských zariadení všetkých typov,
  • problematika územného plánovania z hľadiska uplatňovania zdravotno-hygienických požiadaviek v zariadeniach pre deti a mládež,
  • pedagogický režim, hodnotenie výchovno-vzdelávacieho procesu na školách,
  • hodnotenie problematiky spoločného stravovania detí a mládeže a zabezpečenie pitného režimu detí,
  • zdravotno-hygienická problematika detských zotavovacích akcií,
  •  problematika zariadení sociálnych služieb, zariadení sociálno právnej ochrany detí a sociálnej kurately,
  • zabezpečovanie prevádzky pieskovísk,
  • zabezpečovanie ochrany zdravia nefajčiarov,
  • realizácia zdravotno-výchovných aktivít pre učiteľov, žiakov a študentov.

Pracovná náplň:

  • Posudzovanie návrhov na územné a kolaudačné konanie stavieb, zmenu v užívaní stavieb.
  • Posudzovanie návrhov na prevádzku predškolských zariadení všetkých typov, schvaľovanie prevádzkových poriadkov, štátny zdravotný dozor v týchto zariadeniach.
  • Posudzovanie návrhov na prevádzku školských zariadení – základné školy, stredné školy, strediská odborného výcviku, vysoké školy všetkých typov vrátane prevádzkových poriadkov, štátny zdravotný dozor v týchto zariadeniach.
  • Posudzovanie návrhov na začatie prevádzky zariadení spoločného stravovania pre deti a mládež vo všetkých typoch zariadení pre deti mládež,  výkon štátneho zdravotného dozoru v týchto zariadeniach.
  • Výkon úradnej kontroly potravín v zariadeniach školského stravovania, vrátane výdajní stravy a školských bufetov.
  • Zabezpečovať vkladanie údajov o prevádzkach spoločného stravovania pre deti a mládež a školských bufetov do informačného systému KOZV.
  • Posudzovanie návrhov na začatie prevádzky telovýchovných zariadení a športových zariadení pre deti a mládež,  výkon štátneho zdravotného dozoru v týchto zariadeniach.
  • Posudzovanie návrhov na začatie prevádzky zariadení sociálnej starostlivosti pre deti a mládež a zariadení sociálnoprávnej ochrany a sociálnej kurately detí vrátane posudzovania prevádzkových poriadkov a výkonu štátneho zdravotného dozoru v týchto zariadeniach.
  • Posudzovanie návrhov na začatie prevádzky domovov mládeže, študentských domovov a školských internátov vrátane prevádzkových poriadkov a výkonu štátneho zdravotného dozoru v týchto zariadeniach.
  • Posudzovanie návrhov na zotavovacie podujatia pre deti a mládež vrátane výkonu štátneho zdravotného dozoru
  • Realizácia a návrhy programov a projektov na národnej a medzinárodnej úrovni
  • Kontrola dodržiavania ustanovení zákona č. 337/2004 Z. z. o ochrane nefajčiarov v znení noviel v zariadeniach a prevádzkach pre deti a mládež.
  • Šetrenie sťažností a príprava podkladov k ich riešeniu.
  • Plnenie úloh na medzinárodných projektoch riešených na RÚVZ.

Odbor preventívneho pracovného lekárstva sa usiluje o podporu a udržanie telesnej, duševnej a sociálnej pohody zamestnancov všetkých povolaní, o prevenciu zmien zdravia zamestnancov vyvolaných pracovnými podmienkami, o ochranu zamestnancov pred rizikami zo škodlivých faktorov pri práci, o umiestnenie zamestnancov do pracovného prostredia prispôsobeného fyziologickým a psychickým schopnostiam ľudí a o ich udržanie v tomto prostredí. Znamená to prispôsobenie práce človeku (Medzinárodná organizácia práce, Svetová zdravotnícka organizácia).

Činnosť odboru sa realizuje:

  • na úrovni krajskej, formou základnej a špecializovanej laboratórnej a expertíznej činnosti, poradenstva, činností komisie na preskúšanie odbornej spôsobilosti pre prácu s jedmi a vydávanie osvedčení, metodického vedenia a koordinácie regionálnych úradov verejného zdravotníctva v Trenčianskom kraji,
  • na úrovni okresnej, zabezpečovaním úloh vyplývajúcich z platnej legislatívy výkonom štátneho zdravotného dozoru s pôsobnosťou pre okresy Trenčín, Bánovce nad Bebravou, Nové Mesto nad Váhom a Myjava.

Činnosť odboru je zameraná na:

  • skúmanie príčin profesionálnych ochorení a iných poškodení zdravia podmienených prácou,
  • sledovanie a hodnotenie vzťahov medzi prácou, pracovným prostredím, podmienkami práce a zdravím ľudí pri práci,
  • usmerňovanie celospoločenskej a zdravotníckej prevencie ochorení a poškodení zdravia presadzovaním národných stratégií, priorít a programov na ochranu, podporu a rozvoj verejného zdravia zamestnancov, vrátane zamestnancov,
  • výkon štátnej správy a štátneho zdravotného dozoru orgánmi verejného zdravotníctva nad ochranou zdravia pri práci a činnosti pracovnej zdravotnej služby.

Oddelenie sledovania zdravotného stavu obyvateľov
Pracovná náplň:

  • prešetrovanie a posudzovanie podmienok práce a fyzickej pracovnej záťaže pri podozrení na profesionálne ochorenia podporno-pohybového aparátu končatín a chrbtice z preťaženia,
  • realizácia programov a projektov na ochranu zdravia (zdravé pracoviská, prevencia ochorení podmienených prácou),
  • výkon štátneho zdravotného dozoru, osobitne so zameraním na pracoviská s fyzickou, tepelnou a psychickou záťažou pri práci,
  • príprava podkladov pre posudkovú činnosť orgánu verejného zdravotníctva na uvedenie pracovných priestorov do prevádzky - chránené pracoviská pre osoby so zdravotným postihnutím, pracoviská so zobrazovacími jednotkami, pracoviská s biologickými faktormi, práca s bremenami,
  • príprava podkladov a vecných pripomienok k novým legislatívnym úpravám v oblasti ochrany zdravia pri práci,
  • konzultácie a poradenstvo pri aplikácii legislatívnych úprav do praxe,
  • konzultácie a poradenstvo v oblasti zabezpečenia pracovnej zdravotnej služby,
  • koordinácia a spolupráca na činnosti poradne zdravia v ochrane zdravia pri práci.

Oddelenie štátneho zdravotného dozoru 
Pracovná náplň:

  • organizácia a zabezpečenie skúšok odbornej spôsobilosti pre prácu s veľmi toxickými a toxickými látkami a zmesami v rámci Trenčianskeho kraja a vydávanie osvedčení o odbornej spôsobilosti,
  • príprava podkladov pre posudkovú činnosť orgánu na ochranu zdravia na uvedenie pracovných priestorov do prevádzky a schvaľovanie prevádzkových poriadkov na manipuláciu s chemickými faktormi, karcinogénnymi a mutagénnymi faktormi,
  • stanoviská pre iné orgány štátnej správy v oblasti posudzovania vplyvov pracovného prostredia na zdravie ľudí,
  • výkon štátneho zdravotného dozoru, vydávanie pokynov a ukladanie opatrení na odstraňovanie nedostatkov,
  • poradenská, konzultačná a posudková činnosť pre právnické a fyzické osoby k problematike nebezpečných chemických faktorov – veľmi toxických a toxických látok a zmesí, karcinogénov, vrátane azbestu, rizikových prác, zdravotného dohľadu,
  • spolupráca s Inšpektorátom práce v Trenčíne na realizácii spoločných previerok RÚVZ v Trenčianskom kraji podľa dohodnutej problematiky a zabezpečenie pravidelných spoločných pracovných stretnutí,
  • spolupráca na riešení úloh v rámci programov a projektov úradov verejného zdravotníctva vyhlásených hlavným hygienikom SR.

Úsek fyzikálnych analýz
Pracovná náplň:

  • odborná príprava stratégie merania, objektivizácia a hodnotenie fyzikálnych faktorov (hluk) v pracovnom a životnom prostredí pre potreby RÚVZ v Trenčianskom kraji,
  • príprava podkladov pre posudkovú činnosť orgánu verejného zdravotníctva z hľadiska ochrany pred hlukom v pracovnom a životnom prostredí výkon štátneho zdravotného dozoru na pracoviskách s rizikom fyzikálnych faktorov 
  • konzultačná, poradenská a prednášková činnosť v problematike ochrany zdravia pri práci s fyzikálnymi faktormi,
  • spolupráca pri prešetrovaní podnetov, sťažností a petícií z oblasti vplyvov fyzikálnych faktorov na verené zdravie.

 

Odbor epidemiológie zabezpečuje plnenie úloh v oblasti epidemiológie. Epidemiológia ako medicínsky odbor sa zaoberá skúmaním výskytu a rozdelenia infekčných chorôb ako aj chronických neinfekčných chorôb, ktoré sa vyskytujú v populácii, navrhuje opatrenia na ochranu a zlepšenie zdravia a kontroluje ich účinnosť. Cieľom epidemiológie je prispievať k znižovaniu chorobnosti na infekčné a chronické ochorenia, postupné obmedzovanie výskytu, spomalenie až zastavenie šírenia nákaz ako aj znižovanie úmrtnosti. 
Odbor epidemiológie sa organizačne člení na 2 oddelenia:
-    oddelenie epidemiológie
-    oddelenie prevencie nemocničných nákaz

Činnosť sa realizuje v troch úrovniach:

  • ako kontaktné miesto pre komunikáciu s ECDC so sídlom v Štokholme v oblasti nozokomiálnych nákaz, ako koordinačné centrum pre zber nozokomiálnych infekcii na jednotkách intenzívnej starostlivosti a infekcii v mieste chirurgického výkonu v rámci projektu HELICS, ako koordinačné centrum sledovania infekcii vyvolaných Clostridium difficile vo vybraných nemocniciach SR, ako koordinačné centrum pre výkon a organizáciu Bodového prevalenčného sledovania nozokomiálnych nákaz a užívania ATB v nemocniciach poskytujúcich akútnu starostlivosť v SR,
  • na úrovni krajskej vykonávanie nadstavbových činností, posudkov, konzultácií a metodického vedenia,
  • na úrovni okresnej zabezpečovanie úloh vyplývajúcich z koncepcie odboru, t. j. vykonávanie opatrení na zamedzenie šírenia nákaz v ohniskách vrátane organizácie a kontroly očkovania, výkon štátneho zdravotného dozoru v zdravotníckych zariadeniach na úrovni okresu Bánovce nad Bebravou, Myjava, Nové Mesto nad Váhom a Trenčín, metodické vedenie všetkých zdravotníckych pracovníkov v oblasti prevencie infekčných ochorení. Vykonávanie posudkovej činnosti pri zriaďovaní zdravotníckych zariadení, posudzovanie prevádzkových poriadkov ako aj ich zmenách.

Činnosť oddelenia epidemiológie:  

  • sleduje a monitoruje výskyt infekčných chorôb a analyzuje epidemiologickú situáciu
  • vykonáva analýzu faktorov ovplyvňujúcich vznik, priebeh a následky infekčných chorôb
  • vykonáva surveillance vybraných nákaz
  • zabezpečuje plánovanie, vypracovávanie, organizáciu, riadenie a koordináciu represívnych protiepidemických opatrení a účasť na ich výkone v ohniskách nákazy
  • sleduje a kontroluje účinnosť preventívnych a represívnych protiepidemických opatrení
  • vykonáva konzultačnú, expertíznu a edukačnú činnosť
  • zabezpečuje hodnotenie imunitného stavu obyvateľstva na základe kontrol očkovania, resp. imunologických prehľadov
  • zabezpečuje anonymnú poradenskú linku HIV/AIDS a odbery na laboratórne vyšetrenia
  • zabezpečuje poradenstvo v oblasti prevencie infekčných ochorení a očkovania, aj pri cestách do zahraničia
  • účasť na celospoločensky závažných projektoch a programoch
  • vykonáva posudkovú činnosť

    Činnosť oddelenia prevencie nemocničných nákaz:  
  • plánovanie, vypracovávanie, organizácia, riadenie a koordinácia represívnych protiepidemických opatrení a účasť na ich výkone pri výskyte závažných nozokomiálnych nákaz alebo pri epidemickom výskyte nozokomiálnych nákaz
  • vykonáva surveillance vybraných nemocničných nákaz
  • konzultačná a metodická činnosť na úseku boja proti nozokomiálnym nákazám endogénneho a exogénneho charakteru spojená s výkonom hygienického dozoru v zdravotníckych zariadeniach
  • vykonáva konzultačnú činnosť na úseku boja proti nozokomiálnym nákazám endogénneho a exogénneho charakteru
  • kontroluje účinnosť sterilizačnej techniky
  • edukácia zdravotníckych pracovníkov v problematike sterilizácie a dezinfekcie
  •  realizovanie odporúčaní Svetovej zdravotníckej organizácie v epidemiologickom dohľade a v činnostiach zameraných na kontrolu nozokomiálnych nákaz, výskytu multirezistentných bakteriálnych kmeňou
  • účasť na celospoločensky závažných projektoch a programoch
  • realizuje transverzálne a longitudiálne štúdie s cieľom hodnotenia vývoja epidemiologickej situácie

Hlavné zameranie odboru:

  •  formovania a rozširovania vedomostí, postojov a návykov obyvateľstva zameraných na ochranu a podporu zdravia, ich aktívneho prístupu k vlastnému zdraviu, vykonáva konzultačnú a expertíznu činnosť, zdravotno-výchovnú činnosť, spolupracuje s inými medicínskymi odbormi pri hodnotení zdravotného stavu populácie,
  • zabezpečuje zdravotno-výchovnú intervenciu v rámci realizácie špeciálnych projektov Svetovej zdravotníckej organizácie zameraných na podporu zdravia,
  • zabezpečuje zdravotno-výchovnú intervenciu pri realizácii národných, regionálnych a miestnych projektov,
  • poskytuje možnosti individuálnych vyšetrení v poradni zdravia, zisťovania základných parametrov zdravia, poradenstvo v otázkach výživy, sledovania hmotnosti, pohybovej aktivity, stresu, odvykania škodlivým  návykom a pod., v prípade zistenia odchýlok v sledovaných  ukazovateľoch priviesť klientov k včasnej liečbe,
  • vykonáva hromadné kolektívne akcie z príležitosti významných dní vyhlásených SZO alebo dohodnutými organizovanými akciami v podnikoch, úradoch, školách pri športových podujatiach a pod.,
  • monitoruje a analyzuje zdravotné správanie sa obyvateľov v záujme zisťovania potrieb a zabezpečovania efektívnych zdravotno-výchovných intervencií,
  • zabezpečuje informovanosť obyvateľov o podmienkach a súčasných možnostiach ich aktívnej účasti na ochrane zdravia a na ochrannom liečebnom režime, vrátane informácií o súčasnom stave zdravia obyvateľstva a o stave a vplyve životného štýlu a životného prostredia na zdravie,
  • pôsobí na obyvateľstvo prostredníctvom hromadných oznamovacích prostriedkov v záujme zabezpečenia informovanosti obyvateľstva v otázkach ochrany a podpory zdravia,
  • vykonáva poradenstvo aj pri používaní zdravotno-výchovných metodík a postupov pre organizácie, inštitúcie, hnutia, svojpomocné skupiny a iné spoločenské zoskupenia, aktívne spolupracuje so Slovenským červeným krížom (SČK), zdravotníckymi zariadeniami, zdravotnými poisťovňami, Národným centrom zdravotníckych informácií (NCZI) a inými vedeckými inštitúciami,
  • spolupracuje pri úlohách na zabezpečenie zdravotníckej informatiky a štatistiky s referátom Informatika a štatistika, 
  •  podieľa sa na vyhodnotení monitorovania vzťahu zdravotného stavu obyvateľstva a faktorov životného a pracovného prostredia, životných a pracovných podmienok, 
  • spolupracuje so správnymi úradmi a s orgánmi samosprávy pri tvorbe zdravotnej politiky príslušného regiónu, sleduje vývoj zdravotného stavu obyvateľstva daného regiónu s použitím indikátorov verejného zdravia,
  • informuje verejnosť o vývoji zdravotného stavu obyvateľstva,
  • realizuje spoluprácu na nadregionálnej až medzinárodnej úrovni v oblasti svojej činnosti,
  •  poskytuje informácie z činnosti oddelenia podpory zdravia na webovú stránku úradu, 
  • úzko spolupracuje s ostatnými odbornými organizačnými útvarmi úradu, podieľa sa na tímovej práci.

Činnosť poradne zdravia:

  • individuálne poradenstvo na základe výsledkov biochemických vyšetrení, analýzy anamnestických údajov, meraní, testov a vyšetrení za štandardných podmienok v poradni zdravia. Tieto služby poskytujeme v stanovených termínoch aj v priestoroch RÚVZ Trenčín, po dohode s obecnými úradmi alebo spoločenskými organizáciami v ich priestoroch, alebo pri vytvorení potrebných podmienok zamestnávateľmi aj na pracoviskách klientov,
  • skupinové poradenstvo,
  • komunitná práca a podiel na tvorbe stratégií znižujúcich prevalenciu rizikových faktorov z nesprávneho životného štýlu, a rizikových foriem správania u obyvateľov v segregovaných chudobných rómskych osadách, v azylových centrách a v iných marginalizovaných komunitách,
  • výjazdy poskytujúce v neštandardných podmienkach orientačné vyšetrenia, propagujúce zdravý životný štýl, ochranu a podporu zdravia, spojené s distribúciou zdravotno-výchovných materiálov,
  • vyšetrenia klientov a dotazníkový zber dát, ktoré sú súčasťou skríningov, prieskumov a výskumov,
  • konzultácie osobné, e-mailové a telefonické,
  • spolupráca s ďalšími odborníkmi, podiel na tvorbe projektov a programov podpory zdravia a na zdokonaľovaní využívaných metód,

Výchova k zdraviu

  • prednášková činnosť, besedy a ďalšie skupinové aktivity,
  • konzultácie, individuálne poradenstvo a účasť na poradenských výjazdoch,
  • prezentácie v médiách,
  • organizovanie a spoluúčasť na zabezpečovaní kampaní, súťaží a zážitkových podujatí,
  • distribúcia edukačných materiálov,
  • prieskumná a výskumná činnosť, analýza a vyhodnocovanie zistených údajov,
  • podiel na tvorbe programov podporujúcich zdravie populácie,
  • spolupráca v záujme zlepšovania informovanosti obyvateľstva, ozdravenia životného štýlu a zlepšenia podmienok potrebných pre dosiahnutie a udržanie zdravia každého človeka s partnerskými organizáciami v rámci rezortu zdravotníctva aj z iných sektorov,
  • komunitná práca s dôrazom na vzdelávanie obyvateľstva, vrátane seniorov, mladých mamičiek, detí a mládeže,
  • organizovanie odborných seminárov, výuka študentov a cirkulujúcich lekárov.

Laboratóriá a pracoviská odboru objektivizácie faktorov životných podmienok (OOFŽP) zabezpečujú kvalitatívne a kvantitatívne skúšanie chemických, mikrobiologických, biologických a fyzikálnych vlastností životného a pracovného prostredia. Ich úlohou je objektivizovať tie faktory, ktoré môžu mať škodlivý účinok na zdravie a tiež faktory, ktorých prítomnosť v prostredí zdraviu človeka prospieva. Laboratórne analýzy sú súčasťou úradnej kontroly potravín a štátneho zdravotného dozoru vo všetkých oblastiach verejného zdravotníctva pri kontrole pitných vôd, vôd na kúpanie,  pracovného ovzdušia, pri kontrole potravín a hygieny prevádzky zariadení verejného stravovania, kozmetiky a predmetov bežného používania (PBP), pri kontrole hygieny prevádzky škôl, školských zariadení a športovísk, pri kontrole prevádzok, v ktorých dochádza ku kontaktu s ľudským telom, pri kontrole zdravotníckych zariadení  v rámci prevencie nozokomiálnych nákaz, pri mikrobiologickej a biologickej kontrole pieskov pri sledovaní škodlivín alebo ich metabolitov v biologickom materiáli zamestnancov a bežnej populácie exponovaných chemickým a karcinogénnym látkam. 
Odborné zameranie činnosti laboratórií a pracovísk vyplýva zo schválených koncepcií vedných odborov vo verejnom zdravotníctve v oblasti chemických analýz, biológie životného prostredia, mikrobiológie životného prostredia a fyzikálnych faktorov.
Odbor je akreditovaný od roku 2002 Slovenskou národnou akreditačnou službou podľa EN ISO/IEC 17025 a laboratóriá sa pravidelne zúčastňujú národných a medzinárodných skúšok spôsobilosti.


Oddelenie chemických analýz (OCHA)
Laboratórium pre výkon svojej činnosti používa kvalitatívne a kvantitatívne metódy analytickej chémie ako sú odmerná analýza, spektrofotometria, potenciometria, konduktometria, gravimetria, AAS, HPLC, GC, TLC, zavádza najnovšie laboratórne postupy podľa aktuálnych poznatkov vedy v príslušných oblastiach - analyzuje vzorky odobraté v rámci monitoringu, štátneho zdravotného dozoru, potravinového dozoru, úradnej kontroly potravín , ktoré sú odoberané pracovníkmi terénnych odborov a oddelení v rámci RÚVZ Trenčín a RÚVZ Považská Bystrica a RÚVZ Prievidza. Získané údaje poskytuje pre hodnotenia odborným útvarom úradov.

OCHA vykonáva :
1. fyzikálno-chemické analýzy so zameraním na zdravotné dopady pre populáciu: 
• vody určenej na ľudskú spotrebu, 
• vody na prírodnom a umelom kúpalisku (bazény) 
• potraviny so zameraním na prídavné a cudzorodé látky, resp. na expozíciu populácie škodlivým látkam cestou potravín 
• hotové pokrmy so zameraním na zloženie, senzorické vlastnosti, prídavné a cudzorodé látky • pracovné ovzdušie na obsah chemických látok a pevného aerosólu - podklad pre určenie záťaže organizmu škodlivinami z pracovného prostredia, výrobných procesov a usporiadania pracoviska 
• biologický materiál – moč, z dôvodu stanovenia záťaže organizmu človeka škodlivým látkam zo životného a pracovného prostredia 
• metodickú a konzultačnú činnosť vyplývajúcu zo štatútu NRC pre odbery pracovného ovzdušia 

2. odbery vzoriek pracovného ovzdušia na laboratórne analýzy vzoriek ovzdušia 

OMaB ŽP vykonáva:
•   mikrobiologické a biologické analýzy všetkých typov vzoriek životného prostredia
•   vyšetrovanie potravín, obalov a sterov s dôrazom na zisťovanie patogénnych, podmienečne patogénnych a toxinogénnych mikroorganizmov, vrátane mykologických vyšetrení
•  vyšetrenia zamerané na prevenciu nozokomiálnych nákaz - kontrolu sterility predmetov a kontrolu účinnosti dezinfekcie, mikrobiálnu kontamináciu prostredia, kontrolu kvality ovzdušia, kontrolu účinnosti dezinfekčných prostriedkov, kontrolu správnej funkcie sterilizačných prístrojov pomocou bioindikátorov
• vyšetrenia zložiek životného prostredia v ohniskách nákazy za účelom laboratórneho potvrdenia  faktorov prenosu nákazy
•   mikrobiologickú kontrolu sanitácie a dezinfekcie v potravinárskych prevádzkach 
•   mikrobiologickú kontrolu sanitácie a dezinfekcie v prevádzkach starostlivosti o ľudské telo
•   nadstavbovú diagnostiku kampylobakterov pre potreby všetkých úradov verejného zdravotníctva v rámci SR
•   mikrobiologické vyšetrenie vzoriek výživových doplnkov s obsahom probiotických kmeňov pre všetky úrady verejného zdravotníctva v rámci SR
•   vyšetrovanie mikrobiologických a biologických ukazovateľov vo vzorkách pieskov


Oddelenie molekulárnej biológie
..........


Oddelenie fyzikálnych analýz
vykonáva meranie a hodnotenie imisií hluku v životnom prostredí, meranie expozície hluku zamestnancov v pracovnom prostredím, vypracováva čiastkové odborné stanoviská pre oddelenia RÚVZ Trenčín v rámci svojho pôsobenia.

Oddelenie odberových skupín
•    zabezpečuje akreditované odbery vzoriek vôd na kúpanie a pitných vôd 
•    zabezpečuje akreditovaný odber vzoriek potravín
•    zabezpečuje akreditovaný odber vzoriek na kontrolu účinnosti sterilizačnej techniky

Odberová skupina – úsek odberu potravín  - vykonáva akreditovaný odber vzoriek potravín v rámci výkonu úradnej kontroly potravín, štátneho zdravotného dozoru a na základe objednávok externých zákazníkov. Vzorky určené pre vykonávanie laboratórnych rozborov sa odoberajú podľa štandardného pracovného postupu (ŠPP), ktorý  stanovuje vnútorné pravidlá odberov a vychádza z požiadaviek platnej legislatívy, predpisov a STN. 

Akreditované odbery vzoriek pracovného ovzdušia vykonávajú poverení pracovníci OCHA 
 

 Pracovné činnosti  odboru dokumentačno-právneho RÚVZ:

  • Právne zastupovanie a koordinácia právnych činností.
  • Spisová registratúra a archivácia.
  • Obor  metodicky riadi a koordinuje právnu výchovu, zabezpečuje jednotný výklad právnych predpisov, zabezpečuje právnu pomoc v právnych veciach, zabezpečuje zvyšovanie právneho vedomia zamestnancov úradu. Zúčastňuje sa jednaní o uložení pokút za nesplnenie uložených opatrení v rámci výkonu štátneho zdravotného a potravinového dozoru, zastupuje úrad v konaní pred súdom. Zabezpečuje, usmerňuje a koordinuje prípravu a vypracúvanie organizačno - riadiacich aktov úradu, vedie kompletnú evidenciu o všeobecne záväzných právnych predpisoch, rezortných predpisoch, riadiacich a organizačných normách a individuálnych aktov riadenia úradu, z právneho hľadiska posudzuje návrhy zmlúv uzatváraných úradom, zabezpečuje a rieši majetkovo-právne vysporiadanie úradu voči iným právnym subjektom.
  • Odbor  organizačne zabezpečuje, koordinuje a priamo vykonáva úlohy na úseku vnútorných riadiacich činností RÚVZ, na úseku spisovej služby, dokladovej registratúry, dokumentácie odborných činností úradu.
  • Odbor je gestorom slobodného prístupu k informáciám o činnosti RÚVZ pri ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia.
  • Odbor vykonáva vnútornú kontrolu jednotlivých odborov a oddelení úradu v zmysle vypracovaného plánu kontroly na príslušný kalendárny rok.  

Odbor ekonomiky a prevádzkových činností zabezpečuje plnenie úloh v oblasti ekonomicko-majetkových a prevádzkových činností na úrade. Zabezpečuje financovanie a rozpočtovanie, zodpovedá za dodržiavanie rozpočtovej disciplíny, účtovnú evidenciu a tok sociálno-ekonomických informácií. Po stránke hospodárskej a prevádzkovej zabezpečuje chod úradu. Pri týchto činnostiach úzko spolupracuje s ostatnými organizačnými útvarmi úradu, z ktorých získava podklady na zabezpečenie svojej činnosti.
Oddelenie ekonomiky zabezpečuje ekonomicko-finančné činnosti:

  • spracováva návrh rozpočtu bežných a kapitálových výdavkov, zabezpečuje jeho realizáciu, sleduje a vyhodnocuje čerpanie rozpočtu, vykonáva úpravy rozpočtu,
  • likviduje dodávateľské faktúry a zabezpečuje úhradu platobných príkazov a bezhotovostný bankový styk prostredníctvom Štátnej pokladnice, zabezpečuje styk s peňažnými ústavmi,
  • zabezpečuje fakturáciu za výkony úradu,
  • zabezpečuje a zodpovedá za včasné a správne vedenie účtovníctva, sleduje hospodárenie na nákladové strediská, vykonáva účtovné závierky,
  • vedie výkazníctvo a uchováva doklady, 
  • zabezpečuje zúčtovanie agendy hnuteľného a nehnuteľného majetku a nehmotných aktív,
  • zabezpečuje výkazníctvo prostredníctvom Štátnej pokladnice a rozborovú činnosť, 
  • spracováva štatistické výkazy za oblasť informačnej sústavy, ktoré predkladá ako vykazujúca jednotka Štatistickému úradu SR alebo MZ SR,
  • vykonáva pokladničnú službu a výdaj cenín, 
  • spravuje hnuteľný a nehnuteľný majetok v správe úradu, vedie operatívno-technickú evidenciu majetku a zabezpečuje jeho efektívne využívanie, jeho inventarizáciu, vypracováva návrhy na zaradenie, vyradenie a likvidáciu majetku, spolupracuje na činnosti komisie na posudzovanie škôd a predkladanie návrhov na rozhodnutie o uplatnení práva na náhradu škody, komisie na vyraďovanie a likvidáciu majetku štátu prebytočného, dočasne prebytočného alebo neupotrebiteľného, komisie na zaradenie majetku do účtovnej evidencie a inventarizačnej komisie, 
  • pripravuje návrhy nájomných a iných zmlúv súvisiacich s prevádzkou úradu, zabezpečuje podklady pre fakturáciu refundácií výdavkov súvisiacich s prenájmom priestorov,
  • vykonáva základnú finančnú kontrolu v rámci svojej pôsobnosti.    

Oddelenie prevádzky zabezpečuje prevádzkovo-technické činnosti:

  • zabezpečuje starostlivosť a ochranu majetku úradu, zabezpečuje správu budov, pozemkov, 
  • zabezpečuje údržbu a opravy dodávateľsky, telekomunikačné služby, ochranu a stráženie objektov, prevádzku plynovej kotolne, pobočkovej telefónnej ústredne, trafostanice, prevádzku výťahov a vzduchotechniky, údržbu a opravy slaboprúdových rozvodov, ústredného kúrenia a vody, zodpovedá za plochy priľahlé k budove úradu a parkovisko,
  •  zabezpečuje nákup dlhodobého hmotného majetku, dlhodobého nehmotného majetku, dlhodobého drobného hmotného majetku, drobného hmotného majetku a drobného nehmotného majetku a materiálu (prevádzkové stroje, zariadenia, techniky a náradia, automobilov), zabezpečuje skladovanie, rozdeľovanie a výdaj tohto materiálu,
  • zabezpečuje plánovanie, prípravu a realizáciu investičných akcií stavebných aj strojných,
  •  zabezpečuje komplexnú agendu verejného obstarávania, vrátane archivácie a výkazníctva,
  • zabezpečuje činnosti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a požiarnej ochrany, 
  • zabezpečuje a riadi prevádzku motorových vozidiel, stará sa o ich obnovu, údržbu a opravy, vyhodnocuje náklady na auto prevádzku, vykonáva nákup a zúčtovanie pohonných látok a mazadiel,
  • zabezpečuje energetické a odpadové hospodárstvo, revízie vyhradených zariadení, plynových spotrebičov, elektrospotrebičov, tlakových nádob, výťahov, kotlov, ostatných, zodpovedá za hospodárne využívanie všetkých druhov energie pri prevádzke budov,
  • zabezpečuje stravovanie zamestnancov úradu,
  • zabezpečuje upratovanie priestorov úradu,
  •  zabezpečuje pranie a údržbu OOPP poskytnutých zamestnancom,
  •  zabezpečuje donášku, expedíciu a rozdeľovanie poštových zásielok, vybavuje colné formality úradu,
  •  vedie evidenciu úradných pečiatok a pečatidiel, kľúčov a náhradných kľúčov od miestností a trezorov.

Osobný úrad RÚVZ je osobitným útvarom, ktorý zabezpečuje plnenie úloh, ktoré RÚVZ vyplývajú zo štátnozamestnaneckých, ako aj pracovno-právnych vzťahov. Pri plnení týchto úloh postupuje v súlade so zákonom č. 55/2017 Z.z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov, Zákonníkom práce a zákonom č. 552/2003 Z.z. o výkone prác vo verejnom záujme ako aj ďalších súvisiacich právnych predpisov. V zmysle uvedených právnych úprav zabezpečuje najmä:

  • agendu výberových konaní
  • agendu súvisiacu so vznikom, zmenou alebo skončením štátnozamestnaneckého alebo pracovnoprávneho pomeru
  • agendu majetkových priznaní
  • agendu sťažností štátnych zamestnancov
  • agendu súvisiacu s odmeňovaním zamestnancov
  • agendu súvisiacu so vzdelávaním zamestnancov
  • agendu súvisiacu s cestovnými náhradami
  • štatistické spracovanie údajov personálneho riadenia
  • organizáciu a koordináciu vnútornej kontroly