Na čele úradu je regionálny hygienik, ktorého vymenúva a odvoláva na návrh ministra zdravotníctva hlavný hygienik SR. Regionálny hygienik je generálnym tajomníkom služobného úradu pre štátnych zamestnancov úradu a štatutárnym orgánom zamestnávateľa pre ostatných zamestnancov úradu.
Regionálny hygienik je štatutárny orgán - generálny tajomník služobného úradu. Je oprávnený konať vo všetkých veciach v mene úradu. V riadiacej a rozhodovacej činnosti je viazaný všeobecne záväznými právnymi predpismi.
Do výlučnej právomoci generálneho tajomníka služobného úradu patrí:
• určenie vnútornej organizácie úradu vrátane vymedzenia pôsobnosti a úloh organizačných útvarov
• určenie spôsobu plnenia odborných úloh, použitia rozpočtových prostriedkov
• uplatňovanie práv úradu zo škôd, spôsob a rozsah vymáhania, nakladanie s pohľadávkami
• zabezpečovanie úloh úradu pri obrane štátu, civilnej ochrane a pri organizácii a výkone vnútornej kontroly úradu
• menovanie a odvolanie predstavených, zástupcu generálneho tajomníka služobného úradu, zástupcu predstaveného
Súčasťou úseku je:
• sekretariát
• referát kontroly a civilnej ochrany a obrany
• interný audit
• manažér kvality
• metrológ
• referát informatiky
Pôsobnosť a členenie samostatných referátov
Samostatné referáty nie sú organizačne začlenené pod konkrétny odbor. Sú priamo podriadené vedúcemu služobného úradu, ktorému priamo zodpovedajú za vykonávané činnosti.
Zamestnanci samostatných referátov, s výnimkou referátu pre akreditáciu, sú zamestnanci vykonávajúci práce vo verejnom záujme vo funkcii samostatný odborný referent, odborný referent.
Sekretariát zabezpečuje v celom rozsahu práce pre vedúceho služobného úradu: napr.
- administratívne, korešpondenčné a evidenčné práce, vybavovanie korešpondencie, telefónneho styku,
- organizačné zabezpečenie zasadania stálych poradných orgánov, porád, rokovaní a návštev vedúceho služobného úradu,
- vyhotovovanie záznamov a kontrola plnenia úloh z rokovaní,
- vedenie evidencie a zúčtovania prostriedkov reprezentačného fondu vedúceho služobného úradu,
- prideľovanie úradnej pošty vecne príslušným organizačným útvarom.
Referát vnútornej kontroly vykonáva vnútornú kontrolu v rozsahu svojej pôsobnosti vymedzenej osobitnými predpismi a kontrolným poriadkom úradu. V rámci toho:
- vedie z poverenia vedúceho služobného úradu kontrolné akcie úradu a kontroluje plnenie opatrení prijatých na odstránenie zistených nedostatkov a ich príčin, dohliada na dodržiavanie kontrolného poriadku a všeobecne záväzných právnych predpisov o kontrolnej činnosti, vyhodnocuje vnútorný kontrolný systém úradu,
- vykonáva kontrolu hospodárenia s prostriedkami štátneho rozpočtu a dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov, interných predpisov a predpisov platných pri nakladaní s prostriedkami,
- podľa rozhodnutia vedúceho služobného úradu prešetruje a odstupuje na prešetrenie v rámci vecnej príslušnosti sťažnosti, oznámenia, podnety a petície prijaté úradom a kontroluje ich vybavovanie,
- v spolupráci s odborom ekonomiky a prevádzky kontroluje správnosť a hodnovernosť účtovníctva, dodržiavanie predpisov pre odmeňovanie zamestnancov, prípadne ďalšie oblasti podľa poverenia,
- zúčastňuje sa inventarizačných prác,
- vypracúva kontrolný poriadok úradu.
Referát civilnej ochrany a obrany zabezpečuje pripravenosť úradu na činnosť za brannej pohotovosti štátu plnením krízového plánu úradu, koordinuje prácu odborných útvarov v rámci zabezpečenia úloh hospodárskej mobilizácie a plní úlohy v oblasti civilnej ochrany. Vytvára organizačné, dokumentačné predpoklady na zabezpečenie riadenia úseku obrany v prípade vyhlásenia brannej pohotovosti štátu, pripravuje a spracováva plány činnosti úradu pri vyhlásení predbežných opatrení a stupňov pohotovosti. V oblasti civilnej ochrany vytvára predpoklady na zabezpečenie činnosti štátu a jednotky CO po vyhlásení režimových opatrení a stupňov pohotovosti v zmysle osobitných predpisov. Pri výkone úloh týkajúcich sa ochrany skutočností tvoriacich predmet štátneho a služobného tajomstva sa podľa osobitných predpisov zabezpečujú tieto činnosti:
- vedie centrálny protokol úradu o utajovaných písomných materiáloch,
- kontroluje ich evidenciu a úschovu v organizačných útvaroch úradu a sleduje ich obeh podľa príslušných predpisov,
- vykonáva odbornú výchovu pracovníkov úradu určených pre styk s utajovanými skutočnosťami, metodicky riadi a kontroluje činnosť poverených pracovníkov na úseku ochrany utajovaných skutočností v organizácii,
- kontroluje v úrade dodržiavanie zásad ochrany utajovaných skutočností a spracúva správu o stave na úseku ochrany pre vedúceho služobného úradu,
- spracúva prehľady funkcií a miest, na ktorých sa pracovníci oboznamujú so štátnym a služobným tajomstvom, zoznam utajovaných skutočností v odbore pôsobnosti úradu a zabezpečuje ich priebežnú aktualizáciu,
- vedie evidenciu úradných pečiatok a pečatidiel, kovových schránok, náhradných kľúčov od trezorov s utajovanými skutočnosťami, protokolov, zápisníkov referenta, pomocnú vojenskú evidenciu a písomnú agendu spojenú s oslobodzovaním vojakov v zálohe, evidenčné karty určených pracovníkov,
- metodicky usmerňuje, koordinuje a spracúva návrhy smerníc a príkazov týkajúcich sa ochrany utajovaných skutočností.
Interný audit
Interné audity sa vykonávajú v L RÚVZ v zmysle plánu auditov za účelom posúdenia činnosti vlastného špecifikovaného, zdokumentovaného manažérstva kvality, resp. jednotlivých prvkov systému riadenia kvality.
1. Cieľ interných auditov
Cieľom interných auditov je:
- zistiť zhodu prvkov systému kvality s požiadavkami ISO/IEC 17025
- zistiť zhodu prvkov systému kvality so stanovenými cieľmi a zámermi definovanými v PK
- preskúmať funkčnosť a efektívnosť zavedeného systému kvality
- navrhnúť v prípade zistení nápravné opatrenia
- preveriť funkčnosť a efektívnosť realizovaných nápravných a preventívnych opatrení
- zdokonaliť systém kvality na všetkých riadeniach a úrovniach práce
2. Zodpovednosti
2.1 Vedúci audítor je zodpovedný za
- plánovanie a realizáciu interných auditov
- oznámenie termínu vykonania auditu v dostatočnom časovom predstihu zodpovednému pracovníkovi auditovaného úseku
L RÚVZ
- kontrolu realizácie a efektívnosti nápravných opatrení, ktorú vykonáva spolu s audítorom, ktorý uskutočnil audit v spolupráci
s vedením kontrolovaného systému Laboratórií RÚVZ a MK
Audítor zodpovedá za:
- vedenie, koordináciu a dodržanie postupov pri audite v súlade s normou ISO/IEC 17025
- vypracovanie harmonogramu konkrétneho auditu (definuje kritéria a rozsah auditu)
- za oznámenie termínu vykonania auditu v dostatočnom časovom predstihu zodpovednému pracovníkovi auditovaného úseku
L RÚVZ
- oznamovanie výsledkov auditu vedeniu auditovanej oblasti
- vypracovanie správy z auditu a jej odovzdanie vedúcej L RÚVZ
- uchovávanie záznamov o realizácii a výsledkoch auditov
3.Plánovanie interných auditov
Interné audity plánuje vedúci audítor spravidla na nasledujúci rok, pričom musí zohľadniť požiadavku na preverenie každého prvku systému kvality aspoň jeden krát ročne.
Plán interných auditov ako aj jeho zmeny schvaľuje MK.
Ročný plán musí obsahovať nasledujúce údaje:
- oblasť, ktorá bude preverená (prvok systému kvality)
- termíny vykonania auditov (mesiac, týždeň)
- označenie auditu (napr. číslo/rok)
Menežer kvality
Zodpovedá za :
- tvorbu systému zabezpečovania kvality podľa požiadaviek normy ISO/IEC 17025
- má priamy prístup k najvyššiemu vedeniu, kde sa prijímajú rozhodnutia o stratégii kvality
- riadi a koordinuje všetky úlohy a činnosti v rámci budovania systému manažérstva
- je vedúcim tejto činnosti
- je kontaktným partnerom pre externé organizácie v tejto oblasti
- uvoľňuje dokumentáciu systému manažérstva v zmysle požiadaviek normy a predpisov
- spracováva a aktualizuje Príručku kvality
- riadi tvorbu dokumentácie systému manažérstva a zodpovedá za vykonávanie tejto činnosti
- v úzkej spolupráci s manažmentom organizácie zodpovedá za zavedenie systému manažérstva
- vykonáva dohľad nad dodržiavaním systému manažérstva v zmysle požiadaviek Príručky kvality, noriem a predpisov
- navrhuje a zabezpečuje školenie interných audítorov ako aj ich preškolenie
- podáva pravidelne správy vrcholového manažmentu o efektívnosti a účinnosti systému manažérstva
- predkladá vedeniu návrhy nápravných činností v zmysle záverov z interných (externých) auditov
- zodpovedá za overovanie realizácie nápravných činností
- zúčastňuje sa na rokovaniach vrcholového manažmentu organizácie vo veciach politiky a zdrojov laboratória
Metrológ organizácie
Zodpovedá za :
• nadväznosť skúšobných a iných zariadení na národné etalóny
• vypracuje a aktualizuje MP laboratória
• zabezpečuje overovanie a kalibráciu meradiel, lab. skla,
• vyjadruje sa k nákupu určených meradiel a ostatných meradiel,
• vyjadruje sa k vyraďovaniu a likvidácii meradiel,
• spolupracuje pri zabezpečovaní opráv a údržby,
• spolupracuje s orgánmi štátnej správy pre oblasť metrológie,
• zodpovedá za zabezpečenie kontroly skúšobných meradiel, ďalších meracích a pomocných zariadení
• zabezpečuje odstránenie nedostatkov zistených kontrolnými orgánmi v oblasti metrológie.
• má právo vstupovať do všetkých skúšobných laboratórií a požadovať od užívateľov meradiel predvedenie meradiel,
predloženie potrebných dokladov, podanie potrebných informácií
• má právomoc vyberať služby, chemikálie, lab. sklo a pomôcky
• je povinný sa vzdelávať v oblasti metrológie a následne aplikovať nové poznatky do činností skúšobného laboratória
• predkladá námety na vzdelávanie ostatných pracovníkov skúšobného laboratória v oblasti metrológie
• schvaľuje plán overovania, kalibrácií a údržby
• kontroluje a metodicky usmerňuje činnosť SL v oblasti metrológie
Referát pre informatiku
správa ústavnej počítačovej siete, poskytovanie služieb Internetu a elektronickej pošty
• správa webového sídla RÚVZ TN a intranetu
• správa informačných systémov
• systémové a zálohovacie služby, inštalácie softvérov
• technická podpora pre využívanie, opravy, nákupy výpočtovej techniky
• grafická a technická príprava dokumentov, prezentácií, posterov
• školenia pre využitie prostriedkov výpočtovej techniky v odbornej práci úradu
• návrhy dátabázových systémov, ich implementácia, správa a analýzy údajov
• príprava elektronických formulárov, kontrola kvality údajov a spracovanie údajov pre dotazníkové štúdie
• zber podkladov a príprava dokumentov
• technická podpora publikačnej činnosti
• administratívne spracovanie agendy odbornej spôsobilosti