Koncepčné materiály a akčné plány - UVZSR
Koncepčné materiály a akčné plány
Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky podľa § 45 ods. 1 písm. a) zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vydáva túto koncepciu.
1. Náplň starostlivosti v odbore.
1.1. Náplň a hlavné úlohy starostlivosti v odbore, vymedzenie a organizácia činnosti odboru v praxi.
Odbor hygieny detí a mládeže plní úlohy štátu v oblasti verejného zdravotníctva spočívajúce v podpore a ochrane zdravia detí a mládeže. Činnosť je zameraná na rozvoj a zlepšovanie zdravia mladej generácie a zahŕňa systémové opatrenia zamerané na vylúčenie, prípadne zníženie rizika výskytu ochorení a iných porúch zdravia prostredníctvom starostlivosti o zdravé životné a pracovné podmienky, podpory správneho životného štýlu detí a mládeže a výkonu štátneho zdravotného dozoru a úradnej kontroly potravín.
Činnosť odboru vychádza z programu Svetovej zdravotníckej organizácie „Zdravie 21- zdravie pre všetkých v 21. storočí“ a z nadväzujúceho dokumentu „Národný program podpory zdravia“, z Ústavy SR, v zmysle ktorej má každý právo na ochranu zdravia a zo štátnej zdravotnej politiky predstavujúcej komplex dlhodobých a krátkodobých aktivít štátu v oblasti zdravotníctva s cieľom upevňovať a zlepšovať zdravotný stav obyvateľov SR.
Náplňou odboru v rámci ochrany a podpory zdravia je:
- monitorovať a vyhodnocovať zdravotný stav detí a mládeže,
- monitorovať a vyhodnocovať telesný rast a vývin detí a mládeže,
- sledovať a hodnotiť pozitívne a negatívne vplyvy prostredia a životného štýlu na vývin organizmu a jeho zdravotný stav so zvláštnym zameraním na rizikové faktory vybraných chorôb a porúch,
- študovať vzťahy a súvislosti medzi faktormi prostredia, životným štýlom a zdravotným stavom detí a mládeže, študovať príčiny zmien zdravotného stavu mladej populácie,
- identifikovať a riešiť problémy ovplyvňujúce zdravie mladej generácie,
- vykonávať identifikáciu zdravotných rizík a navrhovať riešenia v oblasti ochrany, podpory a rozvíjania zdravia detí a mládeže (odhad zdravotných rizík, ich interpretácia a riadenie),
- vykonávať hodnotenie dopadov ľudskej činnosti na zdravie detí a mládeže na národnej a regionálnej úrovni,
- spracovávať, presadzovať a vyhodnocovať opatrenia a programy:
- ochrany zdravia a zdravého životného štýlu detí a mládeže,
- všeobecného posilňovania zdravia a zdravého vývinu detí a mládeže,
- prevencie vybraných chorôb a porúch,
- stanovovať zdravotné kritériá pre prostredie a životný štýl detí a mládeže na centrálnej a regionálnej úrovni,
- predkladať do legislatívneho procesu návrhy právnych predpisov v oblasti ochrany a podpory zdravia detí a mládeže a zabezpečovať ich uplatňovanie v praxi,
- zabezpečovať odbornú prípravu na získanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti,
- vykonávať štátny zdravotný dozor nad plnením povinností stanovených zákonom a predpismi súvisiacich s ochranou, podporou a rozvíjaním zdravia detí a mládeže; vykonávať úradnú kontrolu potravín,
- vykonávať zber, spracovanie, analýzu a prenos informácií medzi odborom hygieny detí a mládeže a súvisiacimi odbormi,
- informovať a vzdelávať obyvateľstvo v oblasti zdravia detí a mládeže, podporovať individuálnu snahu a snahu obyvateľov o zlepšenie zdravia detí a mládeže,
- vykonávať poradenskú činnosť v rámci poradenských centier ochrany a podpory zdravia detí a mládeže,
- vykonávať konzultačnú činnosť,
- uskutočňovať výskum v podpore a ochrane zdravia detí a mládeže, skúmať nové pohľady a inovačné riešenia zdravotných problémov a problémov súvisiacich so zdravím mladej generácie.
Vnútornú organizáciu regionálnych úradov verejného zdravotníctva určuje Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky. Riadi sa náročnosťou a rozsahom problematiky riešenej na území, na ktorom pracovníci odboru príslušného regionálneho úradu verejného zdravotníctva vykonávajú štátny zdravotný dozor, úradnú kontrolu potravín a ďalšie činnosti súvisiace s ochranou a podporou zdravia. Organizačná štruktúra vychádza z predpokladov a potrieb ďalšieho rozvoja starostlivosti o deti a pracujúcu a študujúcu mládež a zo skladby a špecifík jednotlivých zariadení pre deti a mládež.
1.2. Charakteristika starostlivosti v odbore.
Hygiena detí a mládeže je samostatným odborom plniacim úlohy verejného zdravotníctva v oblasti ochrany, podpory a rozvoja zdravia detí a mládeže. Sleduje a vyhodnocuje zdravie a vývin detí a mládeže, vrátane vysokoškolákov, vo vzťahu k determinantom zdravia. Vychádza z poznatkov o zdravotnom stave, prostredí, životnom štýle a o vekových zvláštnostiach jednotlivých etáp vývinu mladej generácie, podmienených morfologickými, fyziologickými a psychologickými osobitosťami detského a dospievajúceho organizmu. Stanovuje preventívne opatrenia na predchádzanie vzniku a šírenia ochorení a iných porúch zdravia detí a mládeže, ako aj opatrenia zamerané na kladné ovplyvnenie zdravia, prostredia a životného štýlu mladej generácie.
Zdravotný stav detí a mládeže, identifikácia zdravotných rizík a determinantov zdravia, analýza príčinných súvislostí a intervenčná činnosť v oblasti ochrany a podpory zdravia detí a mládeže sa sleduje a realizuje epidemiologickými metódami práce, metódami zdravotnej výchovy. Kontrola a hodnotenie sa vykonáva tiež metódami štátneho zdravotného dozoru.
Podklady pre činnosť sú získavané zo štatistických a demografických údajov, z vlastných šetrení výberových súborov detí a mládeže, z výsledkov štátneho zdravotného dozoru a z výsledkov expertíznej a posudkovej činnosti. Získavanie podkladov je v úzkej spolupráci s poskytovateľmi zdravotníckej starostlivosti a orgánmi a organizáciami nemedicínskeho zamerania.
Pri štúdiu zdravotného stavu detí a mládeže ako aj pri sledovaní zdravotne významných aspektov a rizík sa používajú najmä tieto epidemiologické metódy práce :
- Deskriptívne metódy, ktorých cieľom je zhromažďovanie relevantných údajov o zdravotnom stave, prostredí a životnom štýle detí a mládeže. Týmito metódami sa vytvára databáza údajov, ktorá je základom pre štúdium ich vzájomných vzťahov. Ide o zber údajov získavaných špecifickými formami a metodikami (antropometrické merania, laboratórne skúšania, dotazníkové prieskumy, riadené rozhovory, individuálne a skupinové vyšetrenia, skríning, atď.) a ich následného štatistického spracovania formou registrov, dispenzárov , štatistických výkazov, monitoringu a pod.
- Analytické metódy, ktoré sa zaoberajú štúdiom determinantov zdravia, identifikáciou a odhadom rizík vybraných ochorení a porúch zdravia a analýzou príčinných súvislosti medzi etiologickým faktorom a zdravím a chorobou. Cieľom je definovať aktuálny stav verejného zdravia detí a mládeže a jeho príčiny. Získavajú sa tak podklady pre čo najúčinnejšie intervenčné a legislatívne opatrenia na ochranu a podporu zdravia. Ide o analytické spracovanie údajov formou štúdií (retrospektívnych, longitudinálnych, transverzálnych, experimentálnych, resp. modelových), skupinovej diagnostiky, surveillance vybraných ochorení, rizík a komunít, expertíznou a posudkovou činnosťou a pod.
- Intervenčné metódy, ktorých cieľom je navrhovať, overovať a realizovať medicínske a usmerňovať celospoločenské opatrenia smerujúce k ochrane a podpore zdravia detí a mládeže. Ide hlavne o opatrenia realizované najmä v rámci zdravotných a komunitných programov a projektov metódami práce skupinovej a individuálnej zdravotnej výchovy vrátane poradenskej a konzultačnej činnosti. Cieľovou skupinou intervenčných aktivít sú deti, mládež, rodičia, pedagógovia, vychovávatelia a široká verejnosť. Za intervenčné metódy práce sú považované aj metódy legislatívneho a právneho charakteru (návrh právnych noriem a rozhodovacia činnosť).
Pri sledovaní zdravotného stavu a zdravotne významných aspektov prostredia a životného štýlu detí a mládeže sa činnosť odboru zameriava na :
- rutinne štatisticky sledované demografické a iné významné ukazovatele súvisiace so zdravím a chorobou (napr. spontánne potraty, nezrelé deti, deti s nízkou pôrodnou hmotnosťou, vrodené chyby, geneticky podmienené ochorenia, mŕtvorodenosť, úmrtnosť v závislosti na veku a pohlaví a pod.),
- ukazovatele pozitívneho zdravia (napr. somatický rast, funkčný, pohybový a psychický vývin, telesná zdatnosť, výkonnosť a odolnosť, adaptabilita a pod.),
- ukazovatele potenciálneho poškodenia organizmu (napr. kumulácia ťažkých kovov v organizme, chybné držanie tela, nadváha, stres, nepohoda, zlyhanie v škole a pod.),
- ukazovatele preklinických štádií ochorení a prejavy porúch fyziologických pochodov (napr. rizikové faktory srdcovo-cievnych ochorení - hypertenzia, hypercholesterolémia, ukazovatele biochemické, imunologické a pod.),
- ukazovatele chorobnosti (napr. incidencia vybraných akútnych ochorení - akútne ochorenia dýchacích ciest, úrazy, ochorenia zažívacieho traktu, incidencia a prevalencia vybraných chronických ochorení a handicapov - onkologické ochorenia, ochorenia dýchacích ciest, srdcovocievne, pohybové, neuropsychické ochorenia, alergie, obezita, cukrovka a pod.),
- rizikové faktory v podmienkach životného a pracovného prostredia (napr. expozícia vybraným chemickým a fyzikálnym škodlivinám vo vonkajšom prostredí a vo vnútornom ovzduší, v mikroklimatických podmienkach kolektívnych zariadení, podmienky v predškolských, školských, ubytovacích, stravovacích zariadeniach, zariadeniach určených pre zotavovacie podujatia, podmienky obytného prostredia, riziká zo stavebných materiálov, rizikové faktory v pitnej vode, v požívatinách a pod.),
- rizikové faktory vyplývajúce z činnosti detí a mládeže (napr., pedagogický proces, statická záťaž, neuropsychická záťaž, učebné osnovy, prestávkový režim, vyučovací proces, školská záťaž, alternatívna pedagogika, netradičné formy vyučovania, integrácia postihnutých a zdravých detí a pod.),
- rizikové faktory v životnom štýle a v správaní sa (napr. režim práce a oddychu, osobná hygiena, pohybová aktivita, stravovacie návyky, nové a alternatívne spôsoby stravovania, drogové závislosti, poruchy správania sa, agresivita, autoagresivita, micidálne správanie, predčasný začiatok sexuálneho života, predčasné tehotenstvo, nechránený sex, promiskuita, detská prostitúcia),
- rizikové faktory vyplývajúce zo sociálneho prostredia (napr. kriminalita, nezamestnanosť, zanedbávané, zneužívané a týrané deti, príslušnosť k etniku, oslabenie rodinných väzieb, dezintegrácia rodín, citová deprivácia, nedostatky v komunikácii, detská pornografia a pod.) .
1.3. Vzťah odboru k ostatným medicínskym odborom – spolupráca.
Odbor hygieny detí a mládeže spolupracuje pri ochrane, podpore zdravia a rozvíjaní zdravia detí a mládeže s:
- ostatnými odbormi verejného zdravotníctva,
- poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti,
- zdravotnými poisťovňami, Sociálnou poisťovňou a Úradom pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
Spolupráca sa realizuje najmä v oblastiach:
- monitorovania a vyhodnocovania zdravotného stavu detí a mládeže,
- sledovania a hodnotenia pozitívnych a negatívnych vplyvov prostredia a životného štýlu na vývin organizmu a jeho zdravotný stav so zvláštnym zameraním na rizikové faktory vybraných chorôb a porúch,
- štúdia vzťahov a súvislostí medzi faktormi prostredia, životným štýlom a zdravotným stavom detí a mládeže, štúdia príčin zmien zdravotného stavu mladej populácie,
- spracovávania, presadzovania a vyhodnocovania opatrení a programov:
- ochrany zdravia a zdravého životného štýlu detí a mládeže,
- všeobecného posilňovania zdravia a zdravého vývinu detí a mládeže,
- prevencie vybraných chorôb a porúch,
- uskutočňovania výskumu v podpore a ochrane zdravia detí a mládeže, skúmania nových pohľadov a inovačných riešení zdravotných problémov a problémov súvisiacich so zdravím mladej generácie.
Odbor pri svojej činnosti spolupracuje aj s orgánmi a organizáciami nemedicínskeho zamerania, ako sú napríklad:
- ústredné orgány štátnej správy, miestne orgány štátnej správy, obce a samosprávne kraje,
- vysoké školy, výskumné, výchovné a vzdelávacie inštitúcie,
- zahraničné pracoviská podobného zamerania, medzinárodné organizácie a inštitúcie,
- orgány štátnej správy v oblasti inšpekcie práce a ostatné orgány dozoru,
- masovokomunikačné prostriedky,
- profesné a stavovské organizácie, prípadne iné zložky verejného života,
- iné právnické a fyzické osoby,
Spolupráca sa realizuje najmä v oblastiach:
- identifikácie a riešenia problémov ovplyvňujúcich zdravie mladej generácie,
- vykonávania identifikácie zdravotných rizík a navrhovania riešení v oblasti ochrany, podpory a rozvíjania zdravia detí a mládeže (odhad zdravotných rizík, ich interpretácia a riadenie),
- vykonávania hodnotenia dopadov ľudskej činnosti na zdravie detí a mládeže na národnej a regionálnej úrovni,
- stanovovania zdravotných kritérií pre prostredie a životný štýl detí a mládeže na centrálnej a regionálnej úrovni,
- predkladania návrhov právnych predpisov v oblasti ochrany a podpory zdravia detí a mládeže do legislatívneho procesu a zabezpečovania ich uplatňovania v praxi,
- vykonávania štátneho zdravotného dozoru nad plnením povinností súvisiacich s ochranou, podporou a rozvíjaním zdravia detí a mládeže a úradnej kontroly potravín,
- poskytovania informácií o kvalite prostredia, životného štýlu a ich vplyve na zdravie a vývin mladej generácie,
- vzdelávania obyvateľstva v problematike zdravia detí a mládeže, podporovania individuálnej snahy a snahy obyvateľov o zlepšenie zdravia detí a mládeže,
- činností, ktoré majú dopad na zdravie detí a mládeže.
1.4. Odborno-metodické vedenie starostlivosti v odbore
Koncepčné zameranie a pracovnú činnosť hygieny detí a mládeže usmerňuje a riadi Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky a Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky (hlavý hygienik SR) v spolupráci s hlavným odborníkom.
Odborno-metodické vedenie spočíva v:
- spracovávaní návrhov na realizáciu hlavných smerov rozvoja odboru a podkladov pre realizáciu koncepcie v praxi,
- metodickom usmerňovaní a zabezpečovaní realizácie úloh v odbore,
- príprave podkladov na stanovenie postupov a metód práce vydávaných hlavným hygienikom SR v súvislosti s usmerňovaním činností v podpore a ochrane zdravia detí a mládeže,
- usmerňovaní štátnej správy na úseku ochrany a podpory zdravia detí a mládeže a výkonu štátneho zdravotného dozoru a úradnej kontroly potravín,
- usmerňovaním plnenia úloh vyplývajúcich z odporúčaní Svetovej zdravotníckej organizácie,
- navrhovaní opatrení na zefektívnenie činnosti odboru,
- spolupráci s odborníkmi ostatných odborov,
- spolupráci pri príprave všeobecne záväzných právnych predpisov,
- príprave návrhov na personálne a materiálno-technické vybavenie pracovísk,
- vykonávaní metodických návštev regionálnych pracovísk odboru.
Metodické vedenie pracovísk odboru na regionálnej úrovni vykonáva Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky formou porád, konzultácií, expertíznej činnosti, konferencií a metodických previerok podľa harmonogramu stanoveného Ministerstvom zdravotníctva Slovenskej republiky.
Regionálne pracoviská odboru v jednotlivých regiónoch odborne a metodicky vedú krajskí odborníci formou porád, konzultácií a metodických previerok. Krajskí odborníci koordinujú aj odborno-metodické vedenie nezdravotníckych zložiek v požadovanej problematike vykonávané regionálnymi pracoviskami odboru.
1.5. Povinné hlásenia a spracovanie štatistických údajov.
Odbor hygieny detí a mládeže zbiera štatistické údaje umožňujúce monitoring zdravotného stavu detí a mládeže vo vzťahu k životnému a pracovnému prostrediu a k ich životnému štýlu. Cieľom monitorovania zdravotného stavu detí a mládeže je zabezpečenie objektívnych informácií o populačnej expozícii, zdravotnej záťaži a o zdravotných rizikách vyplývajúcich zo životného a pracovného prostredia a ich životného štýlu tak, aby bolo možné stanoviť priority v politike ochrany verejného zdravia v rámci riadenia a kontroly zdravotných rizík.
Zhromaždená databáza údajov tvorí základný materiál pre riadenie a kontrolu zdravotných rizík jednak pre orgány štátnej správy, tak aj pre širokú verejnosť. Svojou komplexnosťou predstavuje podklad pre objektívne informovanie ostatných krajín Európy a sveta a je dôkazom o zdravotnom stave detí a mládeže vzhľadom k znečisteniu sledovaných zložiek v životnom a pracovnom prostredí a vzhľadom k rizikovým faktorom v ich správaní sa a v ich spôsobe života a práce.
V rámci odboru sa zbierajú a spracovávajú štatistické údaje súvisiace so systémom monitorovania v oblastiach:
- zdravotných dôsledkov a rizík znečisteného ovzdušia z vonkajšieho prostredia (toxické látky, mikrobiálne znečistenie),
- zdravotných dôsledkov a rizík rušivých účinkov hluku z vonkajšieho prostredia,
- zdravotných dôsledkov a rizík vnútorného prostredia budov určených pre pobyt detí a mládeže (mikroklíma, osvetlenie, hluk, toxické látky, mikrobiálne znečistenie, ovzdušie),
- zdravotných dôsledkov a rizík znečistenej vody určenej na pitné účely,
- zdravotných dôsledkov záťaže ľudského organizmu cudzorodými látkami z potravinových reťazcov, dietárnej expozície,
- zdravotného stavu a vybraných ukazovateľov demografickej a zdravotníckej štatistiky,
- zdravotných rizík životných a pracovných podmienok a ich dôsledkov,
- zdravotných dôsledkov a rizík životného štýlu a správania sa detí a mládeže.
Zbierané štatistické údaje sú získavané vlastným vyšetrovaním vybraných súborov detí a mládeže a spoluprácou s ďalšími odbormi medicínskeho zamerania a orgánmi a organizáciami nemedicínskeho zamerania.
2. Rozvoj starostlivosti v odbore.
2.1. Trendy vývoja starostlivosti v odbore v nasledujúcich 5 – 10 rokoch.
Trendy vývoja starostlivosti v odbore smerujú k uplatňovaniu činností, ktorých realizácia vytvára predpoklady na zabezpečenie podmienok na ochranu a podporu zdravia a na optimálny vývin a rozvoj osobnosti detí a mládeže. Ide najmä o:
- presadzovanie a podporovanie individuálnych a skupinových foriem intervencie:
- spolupráca pri zriaďovaní a činnosti poradenských centier pre deti, mládež a rodičov so zameraním na pedagogicko-psychologickú problematiku, správnu výživu, správnu životosprávu, štúdijno-profesnú a protidrogovú problematiku,
- v rámci poradenskej činnosti zameriavať sa na rizikovú skupinu detí, ktorých rodičia prekonali kardiovaskulárne ochorenia,
- spoluprácu pri vytváraní podmienok pre napĺňanie funkcie rodiny ako základného článku spoločnosti,
- podporovanie vytvárania predškolskej a školskej surveillance, ktorá poskytne solídne údaje v regionálnom a celoštátnom meradle (register),
- v rámci poskytovania zdravotnej starostlivosti o presadzovanie obnovenia „školsko-zdravotnej služby“,
- vykonávanie prieskumov rastu a telesného vývinu detí a mládeže v SR v desaťročných intervaloch,
- podieľanie sa na príprave štandardných metodík skupinovej diagnostiky a využívať ich pri zisťovaní miery zdravotného rizika u detí a mládeže,
- rozvíjanie štúdií zameraných na vyhľadávanie hraničných stavov medzi zdravím a chorobou u detskej populácie,
- aplikovanie metód posilňovania odolnosti organizmu v starostlivosti o deti a mládež, najmä u detí mladších vekových skupín v detských kolektívnych zariadeniach; zameriavanie sa na prevenciu ochorení dýchacích ciest prostredníctvom otužovania použitím prístupných metód,
- presadzovanie a odborné usmerňovanie vytvárania podmienok pre spoločné stravovanie detí a mládeže (vrátane školského stravovania) s cieľom optimalizácie režimu výživy,
- spoluprácu pri prehodnocovaní učebných osnov:
- zapracovať do osnov výchovu k zdraviu, zvýšiť pohybovú aktivitu na školách, prehodnotiť počty vyučovacích hodín v jednotlivých ročníkoch a pod.,
- spolupracovať pri zabezpečení racionálneho a vhodného využívania voľného času detí a mládeže; presadzovať zriaďovanie mládežníckych centier na využívanie voľného času (vzájomné stretávanie sa, šport, zábava),
- realizáciu efektívnej výchovy ku zdraviu na školách, v rodinách a celoplošne v médiách; motiváciu detskej populácie atraktívnymi formami zdravotno-výchovnej činnosti k zdravému životnému štýlu a jej aktiváciu k tvorbe a ochrane životného prostredia,
- účasť na príprave budúcich pedagógov a vychovávateľov v oblasti ochrany a podpory zdravia,
- zavedenie poradenstva pre pedagógov, vychovávateľov a rodičov v pedagogicko-hygienických zásadách vyučovania a režimu dňa,
- spoluprácu pri riešení problematiky mladej rómskej populácie,
- spoluprácu so zainteresovanými inštitúciami pri zabezpečovaní komplexnej zdravotnej starostlivosti o zdravie detskej populácie: s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti, zdravotnými poisťovňami, ústrednými a miestnymi orgánmi štátnej správy,
- oboznamovanie odbornej aj laickej verejnosti s riešenou problematikou a s výsledkami činnosti v oblasti ochrany a podpory zdravia detí a mládeže,
- realizáciu medzinárodných programov zameraných na podporu a ochranu zdravia a zdravého vývinu detskej populácie.
2.2. Systém kontroly kvality poskytovania starostlivosti v odbore.
Kontrolu pracovnej činnosti hygieny detí a mládeže vykonáva Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky a Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky v spolupráci s hlavným odborníkom.
Kontrolná činnosť je zameraná na:
- hodnotenie riadiacej práce odboru - personálne obsadenie, prístrojové vybavenie odboru, systém postgraduálnej výchovy, organizačný, spisový a prevádzkový poriadok, spôsob vedenia dokumentácie, plán činnosti, jeho plnenie, dodržiavanie lehôt plnenia úloh a lehôt v zmysle zákona o správnom konaní,
- hodnotenie plnenia úloh súvisiacich s podporou a ochranou zdravia detí a mládeže - rozvoj a zlepšovanie zdravia mladej generácie, systémové opatrenia zamerané na vylúčenie, prípadne zníženie rizika výskytu ochorení a iných porúch zdravia, starostlivosť o zdravé životné a pracovné podmienky, podpora správneho životného štýlu detí a mládeže, hlavné úlohy a projekty, špecializácia odborných činností,
- hodnotenie štátneho zdravotného dozoru (ŠZD) – posudzovacia činnosť, priority vo vykonávaní ŠZD, vecná, odborná a právna úroveň vypracovaných podkladov, ich počet za hodnotené obdobie, návrhy na sankčné opatrenia,
- hodnotenie úrovne vykonávania ŠZD - zariadenia, v ktorých sa vykonáva ŠZD, počet dokumentovaných previerok za sledované obdobie podľa druhu činnosti, vecná, odborná a právna úroveň záznamov a odborných podkladov, využívanie laboratórnych metód pri vykonávaní ŠZD,
- hodnotenie zamerania ŠZD – z hľadiska komunálno-hygenických parametrov objektov zariadení pre deti a mládež, zdravotného stavu detí a mládeže, výživového stavu detí a mládeže, psychosociálnych aspektov,
- zavádzanie nových metód práce v ŠZD,
- hodnotenie sledovania epidemiologického stavu predškolských a školských zariadení - kontakt s epidemiologickým odborom, vedenie dokumentácie,
- návrhy na sankčné opatrenia v rámci štátneho zdravotného dozoru– druhy, plnenie,
- hodnotenie výsledkov dosiahnutých v rámci ŠZD,
- hodnotenie expertíznej činnosti odboru – rozsah a odborná úroveň vykonanej expertíznej činnosti,
- prezentácia výsledkov činnosti odboru - semináre, konferencie, publikácie, masmédiá a pod.,
- špecifické problémy regiónu,
- hodnotenie plnenia úloh v existujúcich podmienkach a príp. nesplnené úlohy z objektívnych dôvodov,
- hodnotenie spolupráce s ostatnými odbormi v rámci pracoviska, s ostatnými regionálnymi úradmi verejného zdravotníctva, inými orgánmi a inštitúciami a pod.
2.3. Medzinárodná spolupráca.
Odbor hygieny detí a mládeže v rámci medzinárodnej spolupráce spolupracuje najmä:
- so štátmi európskej únie pri riešení projektov v rámci Komunitárneho programu v oblastiach:
- podpory zdravia,
- monitoringu zdravotného stavu detskej populácie,
- prevencie detských úrazov,
- prevencie zneužívania návykových látok,
- na medzinárodnej, národnej a miestnej úrovni pri vypracovaní komplexného národného akčného plánu na implementáciu Dohovoru o právach dieťaťa a povinností z neho vyplývajúcich:
- medzirezortná koordinácia realizácie akčného plánu,
- predkladanie pravidelnej správy o stave detí na Slovensku na posúdenie Výboru pre práva detí pri OSN,
- v rámci aplikácie twinnigového projektu „Podpora realizácie Národného programu boja proti drogám“ v oblastiach:
- hodnotenia súčasného stavu zberu dát o drogovej problematike,
- hľadania možností zlepšenia zberu dát,
- aplikácie slovenského modelu Národného monitorovacieho centra pre drogy,
- pravidelnej výmeny skúseností so zainteresovanými inštitúciami a expertmi v medzinárodnom meradle.
- pri plnení medzinárodných záväzkov, vyplývajúcich z ustanovení Akčného plánu pre životné prostredie a zdravie obyvateľstva SR, so zvláštnym dôrazom na zdravie detskej populácie.
- so Svetovou zdravotníckou organizáciou (WHO).
3. Vzdelávanie pracovníkov v odbore.
Smery ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov vo verejnom zdravotníctve určuje Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky a realizuje sa podľa príslušných legislatívnych úprav.
3.1. Špecializačné štúdium.
Podľa súčasného systému ďalšieho vzdelávania:
- lekári absolvujú špecializačné štúdium v špecializačnom odbore „verejné zdravotníctvo“; štúdium trvá 4 roky a vykonáva sa v súlade so študijným programom špecializačného odboru „verejné zdravotníctvo“; následne môžu absolvovať špecializačné štúdium v špecializačnom odbore „subšpecializácia hygiena detí a mládeže“; štúdium trvá 3 roky a vykonáva sa v súlade so študijným programom špecializačného odboru „hygiena detí a mládeže“,
- asistenti absolvujú špecializačné štúdium v špecializačnom odbore „hygiena detí a mládeže“; dĺžka štúdia a jeho zameranie sa riadi študijným programom špecializačného odboru „hygiena detí a mládeže“,
- iní zdravotnícki pracovníci absolvujú prípravu na výkon práce v zdravotníctve v dĺžke šiestich mesiacov; následne absolvujú špecializačné štúdium určené pre pracovníkov s vysokoškolským vzdelaním v špecializačnom odbore „hygiena životných podmienok detí a mládeže“; štúdium trvá najmenej 2 roky a vykonáva sa v súlade so študijným programom špecializačného odboru „hygiena životných podmienok detí a mládeže“.
Iní zdravotnícki pracovníci s vysokoškolským vzdelaním v odbore psychológie absolvujú špecializačné štúdium v špecializačných odboroch „poradenská psychológia“ a „školská psychológia“ a iní zdravotnícki pracovníci s vysokoškolským vzdelaním v odbore špeciálnej pedagogiky v špecializačných odboroch „špeciálna pedagogika“ a „sociálna práca v zdravotníctve“. Štúdium trvá najmenej dva roky a vykonáva sa v súlade so študijnými programami týchto špecializačných odborov.
V súvislosti s výkonom riadiacich funkcií v rámci odboru
- lekári absolvujú špecializačné štúdium v špecializačnom odbore „zdravotnícky manažment a financovanie“ alebo „sociálne lekárstvo s organizácia zdravotníctva“,
- asistenti absolvujú špecializačné štúdium v špecializačnom odbore „manažment v príslušnom odbore“,
- iní zdravotnícki pracovníci absolvujú špecializačné štúdium v špecializačnom odbore „manažment v príslušnom odbore“ alebo „zdravotnícky manažment a financovanie“.
Pracovníci odboru s vysokoškolským vzdelaním môžu riadiace funkcie v rámci odboru vykonávať aj po absolvovaní štúdia spoločného pre všetky kategórie zdravotníckych pracovníkov s vysokoškolským vzdelaním „odborník na riadenie vo verejnom zdravotníctve Master of Public Health“.
3.2. Certifikačné štúdium
Podľa súčasného systému ďalšieho vzdelávania môžu iní zdravotnícki pracovníci pracujúci v odbore hygieny detí a mládeže (psychológ, špeciálny pedagóg, pracovník v oblasti sociálnej práce) získať certifikačnou prípravou vedomosti a zručnosti potrebné na výkon certifikovaných pracovných činností „drogové závislosti“.
3.3. Sústavné vzdelávanie
Systém sústavného vzdelávania zahŕňa:
- samostatné štúdium v odbore,
- výkon zdravotníckej praxe v odbore,
- kurzy a školiace miesta,
- odborno-vedecké podujatia organizované na regionálnej, nadregionálnej a medzinárodnej úrovni,
- odborné stáže,
- prednáškovú činnosť, vrátane pedagogickej činnosti,
- publikačnú činnosť,
- vedeckovýskumnú činnosť.
Kritériá hodnotenia sústavného vzdelávania určuje Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky.
4. Záverečné ustanovenie.
Zrušuje sa koncepcia odboru hygieny detí a mládeže, uverejnená v čiastke 7-8 Vestníka Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky zo dňa 18. júna 1996, pod č. SOZO-2297/1996-4-04/Mi.
5. Nadobudnutie účinnosti.
Táto koncepcia nadobúda účinnosť dňom ...................
Minister: