Podávanie návrhu na uvedenie priestorov do prevádzky, na zmenu v ich prevádzkovaní alebo na uvedenie priestorov do skúšobnej prevádzky na úrady verejného zdravotníctva Slovenskej republiky - UVZSR
Podávanie návrhu na uvedenie priestorov do prevádzky, na zmenu v ich prevádzkovaní alebo na uvedenie priestorov do skúšobnej prevádzky na úrady verejného zdravotníctva Slovenskej republiky
Prostredníctvom tejto služby má žiadateľ možnosť požiadať o vydanie rozhodnutia o návrhu na uvedenie priestorov do prevádzky vrátane návrhu na zmenu v ich prevádzkovaní alebo o návrhu na uvedenie priestorov do skúšobnej prevádzky, ak si to vyžaduje objektivizáciu faktorov životného prostredia alebo pracovného prostredia a o návrhoch na uvedenie potravinárskych objektov do užívania.
Služba je určená pre právnickú osobu a fyzickú osobu-podnikateľa, ktorá je žiadateľom o vydanie rozhodnutia.
Typy prevádzok, pre ktoré je potrebné vydanie rozhodnutia:
Predložiť žiadosť o vydanie rozhodnutia orgánu verejného zdravotníctva o návrhu na uvedenie priestorov do prevádzky vrátane návrhu na zmenu v ich prevádzkovaní alebo o návrhu na uvedenie priestorov do skúšobnej prevádzky je potrebné pre všetky prevádzky okrem prevádzok, kde stačí oznámenie. Povinnosť sa vzťahuje na prvého prevádzkovateľa. Pokiaľ dôjde k zmene osoby prevádzkovateľa bez zmeny podmienok prevádzky, pre nasledujúceho prevádzkovateľa platí oznamovacia povinnosť bez návrhu na vydanie rozhodnutia.
Príklady prevádzok, kedy je potrebné požiadať príslušný orgán verejného zdravotníctva o vydanie rozhodnutia na uvedenie priestorov do prevádzky vrátane návrhu na zmenu v ich prevádzkovaní alebo o návrhu na uvedenie priestorov do skúšobnej prevádzky, ak si to vyžaduje objektivizáciu faktorov životného prostredia alebo pracovného prostredia a o návrhoch na uvedenie potravinárskych objektov do užívania:
- Pracoviská s faktorom práce a pracovného prostredia ( hluk, vibrácie, ionizujúce žiarenie, elektromagnetické pole, ultrafialové žiarenie, infračervené žiarenie, laserové žiarenie, intenzívne pulzné svetlo, záťaž teplom, záťaž chladom, chemické faktory, karcinogénne a mutagénne faktory, fyzická záťaž pri práci, psychická pracovná záťaž, zvýšený tlak vzduchu)
- Iné pracoviská (okrem tých, ktoré stačí oznámiť)
- Umelé kúpaliská
- Prírodné kúpaliská
- Zariadenie sociálnych služieb ( ak sa poskytuje pobytová forma)
- Zariadenia sociálnych služieb a sociálnoprávnej ochrany a sociálnej kurately
- Zariadenia jednodňovej zdravotnej starostlivosti
- Pohrebiská
- Pohrebná služba
- Krematórium
- Priestory balzamovania a konzervácie ľudských pozostatkov
- Všetky ostatné zariadenia, v ktorých sa poskytuje služba výchovy a starostlivosti o deti a mládež
- Školské stravovacie zariadenia
- Prevádzkarne, v ktorých sa prevádzkuje živnosť starostlivosti o deti do šesť rokov veku dieťaťa
- Zariadenia spoločného stravovania na pracoviskách
- Zariadenia spoločného stravovania v sociálnych službách a iných podobných uzavretých zariadeniach spoločného stravovania seniorov
- Zariadenia spoločného stravovania v zdravotníckych zariadeniach
- Zariadenia spoločného stravovania v prevádzkach verejného stravovania s výrobou hotových pokrmov
- Predajne potravín
- Sklady potravín
- Výrobne potravín (vrátane výživových doplnkov, prídavných látok potravín, aróm, enzýmov atď.)
- Potravinárske objekty
- Výrobne obalov a materiálov prichádzajúcich do kontaktu s potravinami
- Výrobne kozmetických výrobkov
- Zariadenia pre deti a mládež, ktoré majú oprávnenie uskutočňovať výchovu a vzdelávanie
- Zariadenia starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa
- Prevádzkarne, v ktorých sa prevádzkuje živnosť výchovy a mimoškolského vzdelávania detí a mládeže
- Iné sklady
- Ambulancia všeobecná
- Ambulancia špecializovaná
- Ambulancia zubná
- Nemocnica – lôžkové časti
- SVALZ – spoločné vyšetrovacie a laboratórne zložky
- Stacionáre
- ADOS – agentúra domácej ošetrovateľskej starostlivosti
- Mobilný hospic
Informácie o službe
Vydávanie rozhodnutia o uvedení priestorov do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o návrhoch na uvedenie priestorov pohrebiska, pohrebnej služby, krematória alebo priestorov balzamovania a konzervácie ľudských pozostatkov do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia na zmenu v prevádzkovaní priestorov
Vydávanie rozhodnutia o schválení prevádzkového poriadku
Vydávanie rozhodnutia o uvedení prírodného kúpaliska do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení umelého kúpaliska do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení školských stravovacích zariadení do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení zariadení pre deti a mládež, ktoré majú oprávnenie uskutočňovať výchovu a vzdelávanie do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení zariadení starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení prevádzkarní, v ktorých sa prevádzkuje živnosť starostlivosti o deti do šesť rokov veku dieťaťa do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení prevádzkarní, v ktorých sa prevádzkuje živnosť výchovy a mimoškolského vzdelávania detí a mládeže do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení všetkých ostatných zariadení, v ktorých sa poskytuje služba výchovy a starostlivosti o deti a mládež do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení predajní potravín do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení skladov potravín do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení potravinárskych objektov do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení výrobní obalov a materiálov prichádzajúcich do kontaktu s potravinami do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení výrobní potravín (vrátane výživových doplnkov, prídavných látok potravín, aróm, enzýmov atď.) do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení pracovísk s výskytom faktorov práce a pracovného prostredia (hluk, vibrácie, ionizujúce žiarenie, elektromagnetické pole, ultrafialové žiarenie, infračervené žiarenie, laserové žiarenie, intenzívne pulzné svetlo, záťaž te
Vydávanie rozhodnutia o uvedení iných pracovísk (okrem tých, ktoré stačí oznámiť) do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení skladov (mimo potravinových) do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení pohrebnej služby do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení krematória do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení pohrebiska do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení balzamovania a konzervácie ľudských pozostatkov do prevádzky
Rozhodnutie o uvedení priestorov do skúšobnej prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení zariadení sociálnych služieb (ak sa poskytuje pobytová forma) do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia na uvedenie zariadenia na vykonávanie opatrení sociálnoprávnej ochrany a sociálnej kurately pobytovou formou do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení zariadení spoločného stravovania v zdravotníckych zariadeniach do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení zariadení spoločného stravovania s výrobou hotových pokrmov do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení zariadení spoločného stravovania na pracoviskách do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení zariadení spoločného stravovania v sociálnych službách a v iných podobných uzavretých zariadeniach spoločného stravovania seniorov do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení výrobní kozmetických výrobkov do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení všeobecnej ambulancie do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení špecializovanej ambulancie do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení zubnej ambulancie do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení spoločných vyšetrovacích a laboratórnych zložiek (SVALZ) do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení stacionárov do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení agentúr domácej ošetrovateľskej starostlivosti (ADOS) do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení mobilného hospicu do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení zariadení jednodňovej zdravotnej starostlivosti do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení liečebne do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedenie domu ošetrovateľskej starostlivosti do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia na uvedenie hospicu do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia na uvedenie zariadenia biomedicískeho výskumu do prevádzky
Vydávanie rozhodnutia o uvedení lôžkových častí v nemocnici do prevádzky
Všeobecné informácie
Spôsob podania
- elektronicky - prostredníctvom elektronickej služby - Prejsť na elektronickú službu
- listinne poštou alebo osobne doručením do podateľne úradu
Príslušný orgán verejného zdravotníctva vydáva rozhodnutie na základe žiadosti, ktorá obsahuje:
- obchodné meno, právnu formu, sídlo, telefonický kontakt alebo emailovú adresu a identifikačné číslo, ak je žiadateľom právnická osoba; meno, priezvisko, obchodné meno, miesto podnikania, telefonický kontakt alebo emailovú adresu a identifikačné číslo, ak je žiadateľom fyzická osoba – podnikateľ,
- meno, priezvisko a bydlisko alebo obchodné meno a miesto podnikania, telefonický kontakt alebo emailovú adresu osoby zodpovednej za prevádzkovanie posudzovanej činnosti,
- opisom činnosti, ktorá je predmetom posúdenia.
Súčasťou podania sú dokumenty:
- Prevádzkový poriadok pre zariadenia spoločného stravovania, zdravotnícke zariadenia a zariadenia v kompetencii odboru hygieny životného prostredia a zdravia vypracovať a predložiť na schválenie príslušnému regionálnemu úradu verejného zdravotníctva. Zariadenia odboru hygieny životného prostredia a zdravia:
- zariadenia sociálnych služieb v ktorých sa poskytuje pobytová forma sociálnej služby - náležitosti prevádzkového poriadku ubytovacích zariadení určuje vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia
- prírodné a umelé kúpaliská – náležitosti prevádzkového poriadku určuje vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 308/2012 Z. z. o požiadavkách na kvalitu vody, kontrolu kvality vody a o požiadavkách na prevádzku, vybavenie prevádzkových plôch, priestorov a zariadení na prírodnom kúpalisku a na umelom kúpalisku
- pohrebné služby, krematóriá a priestory balzamovania a konzervácie ľudských pozostatkov - náležitosti prevádzkového poriadku určuje zákon č. 131/2010 Z. z. o pohrebníctve
- Dokumentácia s opisom činnosti, ktorá je predmetom návrhu na posúdenie (opis činnosti s konkretizovaním druhu a rozsahu činnosti, popis prevádzky a posudzovaného pracoviska - dispozičné členenie, posudok o riziku, zásobovanie vodou, kanalizácia, likvidácia odpadu, vetranie, osvetlenie, vykurovanie, zariadenia na osobnú hygienu zamestnancov, projektová dokumentácia, strojno-technologické zariadenie, svetlotechnický posudok, výsledky (protokoly) meraní faktorov práce a pracovného prostredia a pod.)
Dokumenty je potrebné vložiť ako prílohy pri predkladaní návrhu na uvedenie priestorov do prevádzky na regionálny úrad verejného zdravotníctva.
Poznámka:
Ak schválenie vyžaduje objektivizáciu faktorov životného prostredia alebo pracovného prostredia, žiadateľ predloží návrh na uvedenie priestorov do skúšobnej prevádzky (bez posudku o riziku), v rámci ktorej sa zabezpečí objektivizáciu faktorov práce a pracovného prostredia, posúdenie rizika a kategorizáciu práce z hľadiska zdravotných rizík.
V súlade s § 63d ods. 2. zákona č. 355/2007 Z. z. je zamestnávateľ povinný zabezpečiť posúdenie zdravotného rizika (posudok o riziku) a vypracovanie kategorizácie práce z hľadiska zdravotných rizík najneskôr do 4 mesiacov od začatia svojej činnosti.
Posudok o riziku je teda povinnou prílohou návrhu na uvedenie priestorov do prevádzky, ale môže byť predložený neskôr ako návrh.
Posudok o riziku s kategorizáciou prác z hľadiska zdravotného rizika pre faktory práce a pracovného prostredia, ktoré sa na danom pracovisku vyskytujú (§ 30 ods. 1 písm. j) vypracovaný pracovnou zdravotnou službou:
• hluk,
• vibrácie,
• ionizujúce žiarenie,
• elektromagnetické pole,
• ultrafialové žiarenie,
• infračervené žiarenie,
• laserové žiarenie,
• intenzívne pulzné svetlo,
• záťaž teplom,
• záťaž chladom,
• chemické faktory
• karcinogénne a mutagénne faktory,
• biologické faktory,
• fyzická záťaž pri práci,
• psychická pracovná záťaž,
• zvýšený tlak vzduchu.
V prípade, chýbajúcej prílohy alebo iných nedostatkov v žiadosti, budete o tejto skutočnosti upovedomený obdržaním „Výzvy na odstránenie nedostatkov podania“, s vydaním rozhodnutia o prerušení konania. Ak nebudú nedostatky odstránené v určenej lehote, konanie bude ukončené vydaním „Rozhodnutia o zastavení konania“.
Poplatky
Služba je spojená s povinnosťou uhradenia správneho poplatku podľa zákona o správnych poplatkoch.
- Listinné podanie - 50,00 €
- Elektronické podanie - 25,00 €
Žiadosti MOM nie sú spoplatnené.
Výsledok
Rozhodnutie vydáva príslušný úrad verejného zdravotníctva na základe žiadosti o vydanie rozhodnutia.
Vydanie rozhodnutia je spojené s vykonaním ohliadky priestorov a spísaním zápisnice z ohliadky. Vykonanie ohliadky priestorov je nutné z hľadiska overenia splnenia požiadaviek na prevádzku, vyplývajúcich z platných právnych predpisov na úseku verejného zdravotníctva. Ohliadku priestorov zabezpečujú odborní zamestnanci príslušného úradu verejného zdravotníctva.
Rozhodnutie bude zaslané do elektronickej schránky žiadateľa na www.slovensko.sk. V prípade neaktivovanej elektronickej schránky na doručovanie bude rozhodnutie zaslané listinnou formou prostredníctvom pošty.
Rozhodnutie vychádza zo spoľahlivo zisteného skutočného stavu veci. Výsledkom konania je vydanie rozhodnutia na uvedenie priestorov do prevádzky vrátane návrhov na zmenu v ich prevádzkovaní alebo na uvedenie priestorov do skúšobnej prevádzky, ak si to vyžaduje objektivizáciu faktorov životného prostredia alebo potravinárskych objektov do užívania.
Proti rozhodnutiu má účastník konania právo podať odvolanie, pokiaľ zákon neustanovuje inak alebo pokiaľ sa účastník konania odvolania písomne alebo ústne do zápisnice nevzdal. Odvolanie sa podáva na správnom orgáne, ktorý napadnuté rozhodnutie vydal. Odvolanie je možné podať v lehote 15 dní odo dňa oznámenia rozhodnutia.
Sankcie a kontrolná činnosť
Každý subjekt právnická osoba alebo fyzická osoba – podnikateľ je povinná pred začatím podnikateľskej činnosti požiadať príslušný regionálny úrad verejného zdravotníctva o vydanie príslušného rozhodnutia a do času kladného posúdenia zdržať sa vykonávania posudzovaných činností.
V prípade neplnenia alebo porušenia povinnosti vyplývajúcej zo zákona o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia, všeobecne záväzných právnych predpisov vydaných na jeho vykonanie a iných všeobecne záväzných právnych predpisov upravujúcich ochranu verejného zdravia, sú riešené tieto prípady ako iný správny delikt, čo je dôvod na uloženie pokuty.
Kontrolná činnosť je vykonávaná formou štátneho zdravotného dozoru nad dodržiavaním ustanovení zákona o ochrane podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Počas výkonu štátneho zdravotného dozoru bude vyžadovaná zo strany žiadateľa súčinnosť a zároveň bude potrebné doložiť príslušné dokumenty.